Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Bertil73
MEDLEM

Hur bokar jag bort två transaktioner från "Inbetalning från kort eller swish"?

Jag har två transaktioner som verkar hänga i luften av någon anledning. Hur bokar jag bort dessa?

 

1. Det utfärdades en faktura till en befintlig kund som tyvärr var inställd på att betala med Swish direktbetalning. Det var fel, det skulle vara en vanlig faktura på 30 dagar.

2. Denna transaktion krediterades därför.

 

När jag ska matcha en (random) bankhändelse så finns dessa två transaktioner fortfarande att välja på under "Inbetalning från kort eller swish". Men det känns som om de automatiskt borde vara borta eftersom den andra är en kredit av den första, eller?

 

 

Kvarstående verifikationer A11 och A13.png

 

Bokförda transaktioner.png

6 SVAR 6
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan! 

Ja precis, du har gjort rätt hela vägen men eftersom det är en inställning för swishbetalning så blir fakturan betald direkt. Därför så krävs det att saldot på konto 1580 som är kopplat till fakturan också bokas bort då detta inte görs automatiskt med en kreditering i detta fallet, det finna alltså en "förväntad" inbetalning kvar att boka bort. Mitt förslag är att ta detta mot ditt kassakonto istället för att blanda in bankkontot, även om dessa bokningar inte kommer påverka det faktiska utgående saldot på kontona kan det vara ett bra tips. 

Du går till Kassa och bankhändelser - Väljer kassakontot - Skapa ny kassahändelse och du kan börja med att lägga in en inbetalning på 1454 kr, datum spelar mindre roll då denna ändå ska bokas bort. Klicka på Matcha - välj alternativet Inbetalning från kort eller Swish - välj fakturan i listan och Bokför. Gör sedan exakt samma procedur igen fast en utbetalning på 1454 kr, ta samma datum som inbetalningen och genom för matchningen på samma sätt som ovan. Därefter är krediteringen och bortbokningen av alla saldon gjorda.

Känns något minsta oklart får du hojta! 🙂 
/My 

Hej My,

 

Stort tack för svar. Efter att jag skrev inlägget så kom jag ihåg att jag har haft detta problem en gång tidigare, men jag kom inte ihåg hur det löste sig. Men nu föll ju polletten ner när du nämnde att vägen går via t.ex kassakontot, det var så någon hos er hjälpte mig att göra det förra gången, men där syns det inte att man var tvungen att matcha in/ut-betalning för att de skulle försvinna, så det var nyckeln!  🙂

 

Tack för hjälpen!

Hej

Har liknande problem, men då jag bytte över från annat bokföringsprogram till Visma i augusti så blev det lite tokigt från början att jag konterade en del manuellt och använde inte de smarta matchnings-funktionerna. Därför ligger en liten radda med förväntade swishbetalningar i lstan när jag ska välja en ny till att matcha med nu. Kan jag rensa denna lista på något sätt? De är ju inlagda men inte på "rätt väg"

Hej @Jawa79!
Kul att höra att du hittat till kassa- och bankhändelser, det är en funktion vi verkligen gillar 🙂
 

För att rensa listan behöver du bokföra bort de förväntade inbetalningarna så som min kollega My har beskrivit ovan. Följ hennes instruktioner så ska dessa försvinna ur listan och bli bortbokade.

Kan också tipsa om att skriva en liten minnesnotering i bokföringshändelsen där du hänvisar till den manuella verifikationen som du bokförde betalningen på tidigare, så att du enkelt kan hitta betalningen i framtiden om du skulle behöva.

 

Återkom gärna om något känns oklart eller om du har någon annan fundering.

Hoppas att du får en fin dag!

/Tinne

Men om de inte går jämnt ut då? Blir det inte konstigt i systemet? Alltså jag har ju inte en positiv och negativ händelse med samma belopp på alla..

Blir inte knasigt på 1910 kontot då?

Hej @Jawa79 

 

Jag kan inte se att detta skulle orsaka några differenser i och med att du väljer samma belopp både i din utbetalning och inbetalning. Du får alltså göra detta moment för varje faktura som du vill rensa bort i listan över förväntade swishbetalningar. 

Gå till Kassa- och bankhändelser - Välj Kassakontot - Skapa ny kassahändelse och lägg in en inbetalning på ett av beloppen från dina fakturor, datum spelar mindre roll då denna ändå ska bokas bort. Klicka på Matcha - välj alternativet Inbetalning från kort eller Swish - välj fakturan i listan och Bokför. Gör sedan exakt samma procedur igen fast denna gång gör du en utbetalning på samma belopp, ta samma datum som inbetalningen och genom för matchningen på samma sätt som ovan.

 

Får du det inte att fungera eller känner dig fortsatt fundersam är du självklart alltid välkommen att höra av dig till vår kunniga support.  

 

Ha en fin dag

/Tinna