Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

nestor
MEDLEM

Hur kan jag räkna ut moms och skatt månad per månad?

Hej! Jag har kvartalsredovisning vad gäller moms men skulle vilja sätta av moms och skatt på ett sparkonto varje månad för att ha koll på mina pengar. Vad jag har förstått ska jag kunna se hur mkt moms jag ska betala in i balansräkningen om jag skriver ut den varje månad? Min fråga är då vart jag ska titta? Är det summan vid förändring? Eller ska jag själv räkna ut 2611+2631-2641?

 

Samma fråga gäller skatt, om jag skriver ut en resultaträkning och tittar på "beräknad resultat" under "perioden" så ska jag kunna dela den summan och sätta in hälften av det på ett sparkonto för att vara ganska safe. Stämmer det?

 

Eller finns det andra enklare sätt att göra det på? Hur gör ni andra?

3 SVAR 3
Pacsac
CHAMPION

Är det aktiebolag?

Nej, enskild firma

Henrik A
MEDLEM

Exakt som du skriver. Sparar man pengar till momsskulden och halva beräknade resultatet, så borde det vara "safe". Så gör nog många med enskild näringsverksamhet.

 

Betalar du sedan debiterad prelskatt runt den 12:e var månad, kan man ta det från "safe" beloppet. Om detta är märkbart större eller mindre, kan det vara dags att lämna preliminär inkomstdeklaration och få ett bättre anpassat prel.skattebeslut.