Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Katrin
MEDLEM

Hur kontera kundfaktura över årsskifte?

Vi fick betalt i januari för en kundfaktura gällande konsultarvode i december. Vi har bankkoppling och vi missade att kontera arvodet i redovisningsåret  2021.

Hur ska vi nu kunna göra om, så att pengarna kommer på rätt år?

 

/Lennart

7 SVAR 7
Pacsac
CHAMPION

Aktiebolag?

Redovisningsmetod?

 

 

Ja, aktiebolag och kontantmetoden. Vi har även koppling till banken.

Numbers_and_Friends
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Alla kundfakturor och leverantörsfakturor som är obetalda ska bokföras innan årsskiftet, så ni bokför dem på 1510/2440 och sedan bokförs inbetalningen mot samma konto. Gör ni fakturorna i eEkonomi så sker detta automatiskt när ni gör momsrapport för december!

Vi har skickat kundfakturan 3/1 och fått betalt den 18/1 och det går inte att ändra datum i systemet. den skulle ju varit bokförd i december. Hur ska jag kunna rätta detta?

Numbers_and_Friends
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Ok, då bokför ni intäkten på förra året genom att flytta intäkten från 30xx till 1790 i år och boka tvärtom på förra året.

För att ändra kontonummer, så måste jag göra en korrigeringsverifikation. Det går inte av någon anledning.

När man trycker på åtgärder, så finns inte alternativet korrigeringsverifikation med. Det enda alternativ som finns är kreditera. Kan detta bero på bankkopplingen?

Numbers_and_Friends
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Det beror nog på att det är registrerad som betald, då ska man inte kunna ändra!

Men det är bara att göra en manuell verifikation med hänvisning till kundfakturan! 😃