Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

sparkle
MEDLEM

Inköp av programvara från USA

Hej!

 

Jag försöker begripa hur man konterar inköp av programvaror från USA.

Jag köpte för 39 USD och efter växling blev det 419.24 SEK,

 

Efter lite googlande så har jag kommit fram till något sånt här.

Men jag känner mig rätt osäker.

Är det här något sånär rätt, eller är jag helt ute och cyklar (någonstans i Alaska)?

 

 

sparkle_0-1709453927006.png

 

 

 

3 SVAR 3
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Om du sätter momskod 22 på andra raden 5420 Programvaror och tar bort rad tre och fyra (används vid import av varor) så blir det bättre.

 

På rad ett har du använt konto 2499 men det bör väl vara det konto som du betalat med t ex 1930.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Ja, jag hade också rekommenderat samma som Roffakab. Om du köper in programvaror ofta så kan du skapa ett nytt konto, exempelvis 5422 och döpa till "Programvaror/tjänster från land utanför EU" och koppla det till momskod 22. Och sen skapa ett konto som heter "5421 Programvaror/tjänster från land inom EU" som är kopplat till ruta 21.

 

När du köper från utlandet så är det två saker du behöver tänka på. Först - Är det från land inom eu eller utanför? Där har du koll. Nästa sak att tänka på - Är det en vara eller en tjänst du köpt? Då får vi börja med definitionerna. En vara är något du kan ta på, alltså en fysisk vara (ofta fraktkostnad på fakturan). Definitionen på tjänst är allt som inte är en vara. Man kan bli lite lurad på kontonamnet Programvaror men för 15-20 år sedan så var alla programvaror en vara för då fick du hem en cd-skiva som du tryckte in i datorn och laddade ner ditt köpta program. Namnet Programvaror lever vidare men numera är det väldigt sällan som en programvara är en fysisk vara 😅

 

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
sparkle
MEDLEM

Asså, ProgramVAROR är en tjänst. Got it, makes sense 😂