Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Magiska Mira
UTFORSKARE

Integration med Zettle och bank

Hej, jag förstår inte vad som händer med min Zettle-integration och hur jag ska bokföra allt.

 

Jag har bokfört 6 försäljningar som kom via min bankintegration, på:

Debet 1930.

Kredit 3041 och 2611

 

Sen har det bokförts automatiskt från zettle 10 försäljningar (resten dyker väl upp snart via bankintegrationen?), på:

Debet 1580

Kredit 3051 och 2611

 

Är det dubbelt bokfört nu? Hur fixar jag det? Vad ska jag göra nästa gång jag får betalningar att matcha från banken?

Hur ändrar jag så att den automatiskt bokför på 3041 istället?

Vad gör jag när de övriga 4 betalningarna kommer in?

 

Jag har läst om integration med Zettle och sett nån instruktionsfilm men hänger inte med tyvärr.

3 SVAR 3
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej Magiska Mira!

Jag förstår att det inte är helt lätt ibland, men jag ska försöka förklara flödet från Zettle till Visma eEkonomi för dig för att göra det lättare;

 

När du använder dig av Zettle så går pengarna från försäljningen först genom Zettle och sen vidare till dig, vilket innebär att själva försäljningen bokförs automatiskt som en fordran på kontot 1580 - Fordringar för kontokort och kuponger. Anledningen till varför det bokas upp som en fordran först är på grund av att det är Zettle som betalar ut pengarna till dig efter försäljningen. Det blir alltså inte dubbelt bokfört, eftersom att du sen ska bokföra själva betalningen från Zettle när pengarna har kommit in via din bankkoppling.

 

När du får in betalningen från Zettle så gör du enligt nedan:

  1. Klicka på bankhändelsen och välj Matcha.
  2. Välj bokföringshändelsen Övrig insättning och inkomsttyp Egen kontering. Du ska bokföra mot det bokföringskonto som programmet bokfört fordran från Zettle på, vilket blir 1580 i ditt fall.
  3. Bokför betalningen.

Om du vill byta bokföringskonton eller se vilka du har valt hittar du det under Inställningar - Företagsinställningar - Grunduppgifter.

 

Återkom gärna om något känns oklart eller om du har fler funderingar.

Jag önskar dig en fortsatt fin fredag och en härlig helg!

/Tinne

Hej!

Tack så mycket för hjälpen!

 

Det konstiga var att 6 st betalningar kom in före Zettles automatiska bokning. Så allt hamnade huller om buller för det första. De övriga 4 betalningarna har inte kommit än. Jag misstänker att det kan vara betalningarna som skedde via Swish och Zettle som kom tidigt. Då får jag helt enkelt boka dem i "fel ordning" i fortsättningen?

 

Så de som jag har bokat redan har ju hamnat fel då, så jag gör en korrigering på dem och bara byter plats på debet och kredit väl? Och sen bokar om dem på 1580?

 

Och sen undrar jag hur jag ställer in så att den automatiskt bokar Zettles dagsförsäljning på tjänster istället för varor? Kan programmet skilja på när det ska bokas som varor och när det ska vara tjänster eller behöver jag välja?

 

Tack igen, skönt att få hjälp.

Hej,

Vi är inte riktigt med på vad du menar med att det blir huller om buller och i "fel ordning". Här rekommenderar jag att du hör av dig till mina kollegor på supporten så får ni kika på det tillsammans. 

Vad gäller din andra fråga så kan programmet kan inte urskilja varor och tjänster i Izettle integrationen. Det är i företagsinställningarna du väljer vilka konton som försäljningen ska bokas upp på och det går inte att komma runt det på något annat sätt.

 

Välkommen att kontakta kollegorna på supporten så vi kika på vad som blir i fel ordning hos dig. 

 

/Tinna