Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Izettle ändra konto - eEkonomi

Hur gör jag för att byta konto för Izettletransaktioner? Läste nånstans att Swish via Izettle inte bokkförs automatiskt... Stämmer det?
5 SVAR 5
Cecilia Towner
APPLICATION SPECIALIST

Hej Kozmo,

Vill du byta de bokföringskonton som du en gång har valt för dina bokningar via iZettle så gör du det i eEkonomi under Inställningar- Företagsinställningar - Grunduppgifter.
Sedan september 2017 så bokförs nu även Swish betalningar som har gjorts via iZettle automatiskt, dessa bokförs mot konto 1580.

Ha en fin dag!
/Cecilia
Fd medlem
Inte tillämpbar

Varför mot 1580? Det är ju ingen fodran man får ju in pengarna direkt på kontot vid swish så den skall väl direkt gå mot 1930 eller ännu bättre man kan SJÄLV bestämma vilket konto man vill det skall bokföras mot? 

Det blir ju så himlans tokigt. Förstår inte alls varför det är så?
Theodor Ahlström
ANSTÄLLD

Hej Lisa,


Som Cecilia skriver ovan så bokförs automatiskt försäljningen via iZettle mot 1580 som standard men att det som sagt går att ändra i Företagsinställningarna. Anledningen till att det är inställt på 1580 är för att i vanliga fall när du får en inbetalning till iZettle så går pengarna in till iZettle och du får sedan en utbetalning från iZettle till ditt företagskonto vid ett senare tillfälle, beroende på hur ofta du har ställt in att utbetalning ska ske. Vid utbetalningen sker då ombokningen från 1580 till exempelvis 1930.


I fallet ovan så blir det en fordring eftersom att de faktiska pengarna för din försäljning först kommer in till iZettle innan de faktiskt utbetalas till ditt företagskonto exempelvis 1930. Om du tar betalt med Swish via iZettle så blir även det mot 1580 eftersom att just iZettle-försäljningen går mot det kontot. 


Du kan läsa mer om det i användartipset Bokföra Swish-betalning - hur du bokför Swish. 


/Theodor

Hej, det står åtkomst nekad när man försöker gå in på länken?

Hej Blomman12!

Nej du har helt rätt och tack för att du sa till. Tråden har några år på nacken och vi ska rensa upp länkarna i den framöver. Tills dess får du gärna kika i användartipset Bokföra Swish-betalning - hur du bokför Swish där vi har samlat information som jag hoppas kan hjälpa dig. Om du inte hittar det du söker är det bara att återkomma med en beskrivande frågeställning så ska vi göra vårt bästa för att hjälpa dig. 

 

Önskar dig en fin dag och välkommen tillbaka till forumet. 

//Tinna