Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fredrik93
MEDLEM

Kan ej skapa räkenskapsår

Hej!

 

Hade missat att bokföra mitt aktiekapital när jag kom igång så försöker lägga till en verifikation nu. För att skapa en verifikation skriver jag in datumet 2019-12-27 och då dyker det upp att jag behöver skapa en räkenskapsår för det året. Förståeligt. Däremot så har jag ej ett räkenskapsår i Visma för förra året (2019-02-01-2020-01-31). Jag försöker därför skapa detta räkenskapsår (2019-02-01-2020-01-31) - men då står det att det "Alla räkenskapsår måste skapas i en obruten följd.".

 

Vad ska jag göra?

 

Mvh,

Fredrik

15 SVAR 15
LW -60
UTFORSKARE

Som jag tolkar det, är första räkenskapsåret för ditt företag 2020-02-01 - 2021-01-31. Lägg in aktiekapitalet på räkenskapsårets första dag.

 

Mvh Lena

I Visma Administration så kan du alltid ändra uppgifterna för räkenskapsår. Så där skall du ange datumet för bolagets registrering enligt Bolagsverket som startdatum. Annars blir det fel i årsredovisningen.  Sedan så kan du bokföra aktiekapitalet som ett tillägg  till första verifikatet, funkar om du inte låst perioden. Annars så får du bokföra det nu men med rätt datum så att den hamnar först. 

Egentligen så skall en bolagsbildning bokföras i flera steg. Men i de flesta fall så bokar men det bara direkt. Lycka till!

Okej, tack!

 

Hur hittar jag till Visma Administration när jag är inne i Visma eEkonomi Smart?

 

 

Visma Administration är en programvara du har installerat på din dator, ej webbaserad programvara. Går du på startknappen nere till vänster på skärmen och skriver Visma, bör du få träff ifall du inte har ikonen på skrivbordet eller i startmenyn (eller i aktivitetsfältet).

 

Mvh Lena

Aha.. du har det programmet. Även där så bör man ju kunna justera räkenskapsåret, utifall man skapat året med fel datum. Nu vet jag att det programmet inte tillåter så mycket utan att det är väldigt styrt men om inte annat så bör supporten kunna hjälpa dig att få till rätt räkenskapsår. Du skall vilket som inte skapa ett till år utan justera detta så att det blir korrekt. Lycka till!

 

Hej Fredrik, 

Det känns som att räkenskapsåret du redan har upplagt inte går i följd med det du försöker lägga upp nu. Hur ser det räkenskapsår ut som redan finns uppställt i programmet? Det ser du i listan under Inställningar - Räkenskapsår och IB

 

/My
 

Hej My!

 

Precis så verkar det vara. Det är ett misstag av mig, jag skaffade visma relativt sent, och när jag började bokföra var det första räkenskapsåret som skapades 2020-02-01 -> 2021-01-31. (Datumen stämmer då jag har brutet räkenskapsår.) 

 

Men nu när jag vill bokföra saker tidigare än det nuvarande räkenskapsåret så blir det strul.

Kan du skapa ett tidigare räkenskapsår åt mig?

 

Mvh,

Fredrik

Jag har alltså bara året 2020-02-01 -> 2021-01-31 under den fliken 🙂

Hej igen @Fredrik93 !

 

Du jobbar i eEkonomi, inte i Visma Administration (som du nämnde tidigare), stämmer det?

Gissar att du har ett aktiebolag, i och med det brutna räkenskapsåret, så nu vill jag att du tittar på registreringsbeviset du har från Bolagsverket, vilket datum företaget startades upp. I registreringsbeviset ser vi, hur vi behöver gå tillväga sedan.

 

Mvh Lena

Okej 🙂

Såhär ser det ut när jag går in på verksamt.

 

Godkänd för F-skatt:Fr.o.m. 2020-01-27

Registrerad för moms:Fr.o.m. 2020-01-27

Skattskyldig för moms:Fr.o.m. 2020-01-15

 

I registeringsbeviset så står det 

Objektets registeringsdatum: 2019-12-27

Företagsnamnets registergingsdatum: 2019-12-27.

 

Och jag har försökt bokföra mitt aktiekapital som jag förstått ska göras den 2019-12-27. Men då behövde jag skapa räkenskaps år för det året också.

Det du bör göra är att ändra räkenskapsårets startdatum till 2019-12-27. Inte lägga upp ett nytt år. 

Hej igen!

 

Okej, försökte ändra mitt nuvarande räkenskaps år, men det står "Det går inte att spara året eftersom bokföringsperioden är låst.". Däremot är checkboxen där det står "lås räkenskaps år" inte icheckad.

 

Vad är nästa steg 🙂 ?

 

Mvh,

Fredrik

Hej Fredrik!

 

Bokföringsperioden är låst under Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter, där får du ändra låsningen för att kunna både ändra räkenskapsårets startdatum men även bokföra längre bak i tiden. Låsning av bokföringen ska ske för att man i efterhand inte ska kunna ändra i fastställda rapporter, i vårt skrivna hjälpavsnitt När och varför ska jag låsa bokföringen? finns mer information. 🙂

/My

Tack för hjälpen 🙂 Har lyckats åtgärda det nu.

Där bör du kunna ändra till rätt startdatum som då är samma sak som registreringsdatum enligt bolagsverket...