Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Gunilla-57
UTFORSKARE

Konto 2510 Skatteskulder

Hej!

Jag har utgående balans 2022 på konto 2510 ett belopp på 3.285 sek och samma belopp som ingående balans 2023. Skall man göra någonting åt detta?

Mvh

Gunilla

 

 

 

 

 

Gunilla57_0-1679044831630.png

 

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Gunilla-57 

 

Det sker ingen automatiskt bokning på 2510 så du kan låta saldot ligga kvar så länge det inte finns något att stämma av. 2510 skall innehålla den aktuella skatteskulden eller skattefordran, det vill säga den eventuella beräknade skatten för 2022s bokslut samt 2021s eventuella skatteskuld. Du kan kontrollera i din bokföring och hos Skatteverket vad du har deklarerat gällande detta och vad som har hunnit betalas/återbetalas. 

 

Har du ett aktiebolag är det smidigt att läsa in dina skattehändelse på skattekontot i Visma eEkonomi genom att skapa en fil från skatteverket.
Importen gör du sedan under Kassa- och Bankhändelse - Välj Skattekontot - Klicka på pilen på den gröna rutan uppe till höger och välj Importera SKV-fil


När det gäller 2510 ska det vara en skuld men det händer ibland att man bokför en skattefordran på detta konto i stället för rätta 1640. Kontrollera i kontoanalysen vad som bokförts på kontot under året. 

 

Behöver du ytterligare hjälp och felsökning rekommenderar jag att du tar kontakt med din redovisningskonsult för vidare rådgivning. 

 

Ha en fin dag 

//Tinna