Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Kristian1
MEDLEM

Koppling till Skattekonto, inbetalning visas under företagskontot och skattekontot

Hej,
Jag har just aktiverat integrationen med skattekontot i eekonomi.
Innan dess betalade jag in till mitt skattekonto och nu visas det två inbetalningar, en syns under företagskontot och en under skattekonto i programmet. 

Inbetalningen har jag registrerat under mitt företagskonto så här:

KontoDebetKredit
1930 5476
16305476 


... hur får jag "bort" den under skattekontot?

5476 är den totala inbetalningen till skattekontot varav 2087kr är preliminar skatt och 3389 moms för augusti.

9 SVAR 9
Harry_
MEDLEM

Jag vill också veta 🙂 Samma sak med om man för över pengar till valutakontot. Men då säger programmet att det inte går att bokföra mot ett annat kopplat konto. Hur gör man då?

Hej @Kristian1


Du kan plocka bort händelsen under skattekontot trots att du har en bankkoppling genom att klicka på soptunnan till höger om bankhändelsen.

Den konteringen som du har gjort är själva överföringen från företagskontot till skattekontot, så den överföringen är färdig. Jag ser att det ligger ett positivt belopp på skattekontot som egentligen då redan är bokfört, men jag tänker dock att du istället bör ha en minushändelse på skattekontot. 

 

Detta kan du lägga upp själv på skattekontot, där du lägger upp -2 087 kr för preliminär skatt (dock är jag lite osäker på om du menar AGI eller bokföringshändelsen som heter preliminärskatt) och 3 389 kr moms för augusti. Egentligen behöver du matcha mot momsredovisningen från skattekontot för att visa att du har betalat momsen, men för att säkerställa att jag har uppfattat din fråga korrekt rekommenderar jag att du slår en signal till supporten innan du gör det. 

 

//Tinna

 

Lentzit
MEDLEM

Efter aktivering av bankkoppling av skattekonto har jag nu 3 matchningar att göra?
1. Först en överföring till skattekontot från företagskontot
2. Sen inbetalning till skattakonto
3. Betalning av skatten

 

Nr 1 är inga problem men vad skjutsingen skall 2 och 3 matchas emot?

 

Lentzit_0-1697552375957.png

 

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Harry_ 

 

När du har gjort en överföring mellan valutakonto och företagskonto behöver du även matcha händelsen mot bokföringshändelsen Överföring mellan egna bankkonton.
 

Läs mer om det under rubriken "Överföring mellan företagets bankkonton" i hjälpavsnittet Matcha utbetalningar manuellt


På Företagskonto är det viktigt att du ändrar bankhändelsen och väljer Utlandsbetalning, väljer Valuta och Sparar innan du matchar. 

 

Lycka till

//Tinna

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Lentzit 

 

Fråga 1 och fråga 2 hänger ihop då du ska matcha dessa två händelser som berör samma överföring med varandra.

 

 

Fråga 3. Den betalda skatten skall bokföras mot konto 2518 eller 2510 om det gäller ett aktiebolag.

 

Ha en fortsatt fin dag

/Tinna

Lentzit
MEDLEM

Mitt skattekonto syns inte i listan?

Lentzit_0-1697616332843.png

 

Hej @Lentzit 

 

Kan det vara så att du möjligen är inne under Skattekontot istället för under Företagskontot? Om du valt att gå in under Kassa- och bankhändelser - Företagskontot och ändå inte har valet Skattekonto enligt min bild så behöver du kontakta supporten för vidare felsökning. 

 

Välkommen att kontakta supporten.

/Tinna

Yohanna_a
UTFORSKARE

Hej, jag har ett lite liknande dilemma som jag inte är säker på hur jag ska bokföra. Jag aktiverade nyligen kopplingen till skattekontot och jag har tidigare redan bokfört dragningen från mitt företagskonto till skattekontot eftersom jag har bankkoppling aktiverat. Men eftersom Visma importerade transaktioner 30 dagar tillbaka i tiden så misstänker jag att detta är en dubblett av 1630 D 1930 K. Eller hur bokför jag den?

Screenshot 2023-10-22 at 14.52.36.png

Screenshot 2023-10-22 at 14.52.46.png

  

Hej @Yohanna_a!

 

Inne på skattekontot kan du ta bort de bankhändelser som är dubbletter genom att klicka på soptunnan till höger om bankhändelsen i listläget. När du har en koppling till skattekontot kan du nämligen radera bankhändelser, till skillnad från när du har en aktiv bankkoppling till din bank. Perfekt när man får in oönskade dubbletter 🙂

 

Återkom gärna om något känns oklart eller om du har någon annan fundering.

Trevlig helg!

/Tinne