Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Nellie 123
MEDLEM

Kreditfaktura - påverka lager

Vart registrerar jag in kreditfakturan? Eftersom det finns olika produkter som ska ut från vårt lager ska fakturan registreras i inköp och där man går in alla varor med minus och sedan skapar man kreditfakturan på levfakturor? Eller hur gör man för att det ska stämma med vårt lager.

 

Med vänliga hälsningar 

 

Nelli

3 SVAR 3
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej Nelli! 

Jag får erkänna att jag inte är helt med på din fundering just nu, men det ska vi försöka reda ut tillsammans tänker jag. 

Det som registreras under Inköp - Leverantörsfakturor är sånt som du fått en faktura på och ska betala. Alltså företagets kostnader och utgifter. 

Men när jag läser ditt inlägg så tolkar jag det som att detta bör gälla en retur på en produkt du sålt och som du vill skapa en kreditfaktura för samt rätta upp ditt lagersaldo, stämmer det? Om inte får du gärna utveckla din frågeställning.

Använder du lagermodulen till Visma eEkonomi eller hur har ni hanterat lagersaldot och bokföringen för den biten i dagsläget?

 

Återkom gärna med lite mer information så tar vi en titt på det igen! 🙂 
/My 

 

Hej igen ursäkta för  att min fråga inte var informativ, Vi är grossister och behöver lämna tillbaka några av varorna som vi tidigare hade köpt från vår leverantör. Vi fick en kreditfaktura  över de varorna som vi ska lämna över till de, själva fakturan är inte betalt ännu, den kommer vi även kvitta med kreditfakturan, vi använder eekonomi och har lager i vårt system, eftersom kreditfakturan gäller bara några av varorna av fakturan så behöver vi även göra en utleverans av varorna. Vi tänker att vi ska nog göra det på lager -utleverans. Är det rätt? 

Hej! 

Då är jag med dig. 

Ja det stämmer. Du skapar själva kreditfakturan under Inköp - Leverantörsfakturor och för att korrigera ditt lagersaldo gör du en utleverans under Lager - Utleverans. I våra skrivna hjälpdokument Registrera en kreditfaktura från en leverantör och Gör utleverans av artiklar kan du läsa mer om hur du går till väga mer exakt i programmet. 

 

Önskar dig en fin torsdag! 
/My