Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Adamtj
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Kreditfakturor när man har bankkoppling (ISO20022)

Hej!
Har en liten fundering när det gäller kreditfakturor (leverantörsfakturor) när man har aktivbankkoppling i eEkonomi.
Har efter lite forskande kommit fram till att det även med ISO20022 går att skicka med information om avdragna kreditnotor. I LB så skickades kreditnotor till bevakning men i ISO20022 så kan man inte skicka negativa belopp eller ej lika med < 1 kr. Det skall dock gå att skicka med information om avdragna kreditnotor i filen ändå, så länge totalbeloppet inte understiger 1 kr.

Jag har varit i kontakt med supporten några ggr angående detta och har fått till svar att kreditnotor inte går med i filen, vilket är korrekt. Men dessvärre så kan ingen svara på om information om avdragna kreditnotor, mot debet fakturor, kommer med i filen.
Någon som har mer information på detta?

Det jag är ute efter är att betalningsmottagaren skall få information om att jag har dragit bort x kr från faktura 1 med kreditnota 2 och på så sätt registrera likadant i sin ände. Ungefär som redovisningen såg ut när man använde LB filer.

Mer info på detta tas tacksamt emot och om Visma kanske har ett bra svar på hur det fungerar i eEkonomi?

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 24-09-17

6 SVAR 6
gunjer
UTFORSKARE

Hej, vi har också det och när jag började var det struligt i leverantörsreskontran. Man måste maila respektive leverantörs ekonomiavdelning och berätta vilka fakturor man har matchat. 

Anton Ingvarsson
MODERATOR

Hej @Adamtj 

Som ni nämner så är de lite skillnader mellan att ha en aktiv bankkoppling och jobba med LB-filer. När man har en aktiv bankkoppling så finns just nu ingen specifikation om vilka kreditfakturor som dragit eller kvittats mot vilka debetfakturor i programmet.

När man har bankkoppling och väljer att exportera betalningarna till banken så finns de en pdf som man kan skriva ut som kan vara till er hjälp. Där står de vilka fakturor som är med i filen som då skickas till banken. Det du gör då är att klicka på Exportera som visas när du har leverantörsfakturor som är klara för betalning överst på sidan Inköp - Leverantörsfakturor. Där kan du bocka i Exportera betalningsfil som pdf.

Ha en fortsatt fin dag och en trevlig helg!

// Anton

Adamtj
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Hej @Anton Ingvarsson 

Tack för ditt svar! Vet du om det är något som arbetas med eller ligger problemet i betalnings infrastrukturen? Vad jag förstår så kan man skicka med information om avräknade kreditnotor, det är dock oklart hur banken hanterar den informationen eller om dom hanterar det alls.

Hej @Adamtj 

I samband med betalning behöver kreditfakturan vara bokförd innan debetfakturan för att de ska kunna kvittas i samband med att betalningen skickas till banken. När kreditfakturan finns bokförd och du sedan bokför debetfakturan får du en fråga om du vill använda kreditfakturan och kvitta dem mot varandra och enbart skicka över eventuell mellanskillnad till banken.

Ingen information till banken skickas vidare om vilken kredit som använts. Detta måste skötas manuellt separat från programmet.

/Tinna

Adamtj
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Tack för era svar!
@Tinna Gunnarssonoch @Anton Ingvarsson vet man om eller när en sådan funktion kommer att finnas, dvs information om nyttjade kreditnotor skickas med till banken? Förstår att scopet är lite större än eEkonomi och det ligger på högre nivå hur betalningsinfrastrukturen utvecklas, men mest nyfiken på om ni har några fler insikter i det 🙂

Hej @Adamtj 

Vi delar din uppfattning om att det skulle vara en utmärkt funktion i programmet. I dagsläget finns det inga planer för det men vi ser gärna att du lämnar ett förslag direkt till våra utvecklare av Visma eEkonomi via knappen längst ned på sidopanelen som heter Feedback och förslag.

Klickar du på den knappen kommer du till förslagssidan i Visma eEkonomi. Tryck sedan på den gröna knappen Lämna förslag. Du kommer då att länkas vidare till ett formulär där du kan lämna förslag och input direkt till vår utvecklingsavdelning som utvärderar förbättringsförslag i dialogen med banken.

Ha en fin dag

/Tinna