Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Kund har betalat in för mycket

Jag har en kund som har betalar in 5 kr för mycket.
Först saknades 5 kr, sedan skickade kunden 10 kr för att vara snäll.

Det jag har gjort, är betala de 5 saknade kronorna så att fakturan är betald.
Nu återstår det 5 kr och jag har tänkt att göra en öresavrundning för att bli av med detta problem.

Hur ska denna verifikation eller lösning se ut?
Det är 5 kr som har kommit in från kunden som en betalning, hur går jag tillväga för att bokföra dessa 5 kr och sedan sätta dem på öresavrundning.

Tack på förhand!

4 SVAR 4
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej Hafstrands IT-Support!

 

Jag ska göra mitt bästa för att försöka hjälpa dig med din fundering. 🙂

 

För att hantera detta som en öresavrundning så gör du enligt nedan:

 

1.  Gå till Kassa- och bankhändelser och välj bankhändelsen som du vill matcha mot.
2. I fältet Bokföringshändelse välj Inbetalning från kundfaktura och plocka upp fakturan. Du kommer då ha en differens på 5 kr som programmet varnar för.
3. Klicka därefter på Ny bokföringshändelse.

 

 

4. På den nya bankhändelsen väljer du Bokföringshändelse - Övrig insättning - Egen kontering.

5. Sedan väljer du upp konto 3740 K så att det ser ut enligt nedan:

 

 

Jag hoppas att ovan hjälper dig med din fråga, återkom om något känns oklart eller om du har några andra funderingar.

Hoppas att du får en fin helg!

/Tinne

Jättebra, tack!

Det där förstod till och med jag.😀

Sedan den där manualen var så bra, så ställer jag en följdfråga.
Samma kund har nu istället för 5 kr, satt in dubbla fakturabeloppet på en annan faktura.

Första beloppet är registrerat, fakturan är inte inskickad till skatteverket för RUT än.

Kan jag lösa detta på följande vis.
Skapa en bankhändelse för beloppet på 399 in, sedan matcha detta med övrig insättning, egen kontering och sätta motsvarande konto på 2420 och undvika momsen på detta viset.

Sedan på dagen, idag, som pengarna skickades tillbaka på, kan jag bara vända på detta belopp.
Kort sagt ny bankhändelse med 399 kr ut och sedan sätta 399 i debet på 2420?

Sedan gör jag som så

HafstrandsITSupport_1-1672401205992.png

 

 

 

Hej!

Jag tänker att du kan göra som vår kunniga forummedlem beskrivit i tråden Kund betalat faktura två gånger

God fortsättning!

 

/Tinna