Jag använder Visma eEkonomi Smart för min enskilda firma (startad i år) och använder kontantmetoden.
Jag har nu i december skickat ett antal fakturor till kunder för en kurs jag ska hålla under våren 2019, kursstart i januari. Några av dem har betalat redan, och några inte. Förfallodatum är 2019-01-02.
Jag har gjort inställningen kontantmetoden i eEkonomi, så kundfakturorna hamnar varken på 30-kontot eller på 1510 kundfordringar, utan hamnar direkt på 30-kontot då jag bokför att fakturan är betald.
Nu är mina frågor:
1. De fakturor som inte är betalda, och gäller en kurs 2019, hur hanterar jag dem vid bokslutet vid årsskiftet? Ska de upp som kundfordringar på 1510, trots att fakturorna gäller för en kurs nästa år? När ska jag redovisa moms för dessa? Redan nu i februari, eller i februari 2020?
2. De fakturor som gäller kursen 2019 som redan är betalda, ska de bokas upp som en förutbetald intäkt på ett 29-konto och tas bort från 30-kontot, eller ska de ligga kvar på 30-kontot? Hur ska jag göra med momsen på dessa?
Mycket tacksam för svar!
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.