Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

mats ronne
UTFORSKARE

Kundfakturor visas inte vid inbetalning

Jag har fått en inbetalning från en kund i Luxemburg, men när jag ska matcha detta mot aktuell kundfaktura syns inga fakturor. Har inte haft detta problem förut, så vad kan felet vara? D v s jag går in i bankhändelser och vill matcha inbetalningen mot aktuell kundfaktura.

6 SVAR 6
Joachim E
MODERATOR

Hej

Det kan vara så att det uppstått i valutakursdifferens. Om du klickar på matcha och väljer inbetalning från kundfaktura. Visas inte fakturan då?

 

Om den inte gör det så kontrollera att du ser fakturan på fliken obetalda under Försäljning > Kundfakturor.

 

/Joachim

Nej, fakturorna visas inte. Och ja, fakturan ligger kvar som obetald.

Men jag gjorde en egen lösning och gick in i fakturan och registrerade betalningen där som kontant betalning (kassa), och kvittade sedan denna kontantbetalning mot bankhändelsen som en egen kontering. Så konteringen är löst men problemet torde kvarstå.

När man ska välja faktura visas ju normalt alla fakturor. Om beloppen diffar kan man göra en egen justering, t ex öresavrundning eller valutakursdifferens. Men här visades inga fakturor alls.

 

Hej

Det låter otroligt märkligt. Skulle problemet kvarstå framöver så rekommenderar jag att du kontaktar oss på telefon 0470 - 70 62 00. Då kan dels någon skärmdela med dig och evnentuellt skicka in ärendet för vidare felsökning. Lättare att hantera det på det sättet än vi forumet där vi inte kan se något av ditt system.

/Joachim

henriknilsson
NY MEDLEM

Jag stötte på samma problem när jag försökte bokföra en inbetalning av en faktura till utlandet. Jag ringde till supporten som löste problemet. Lösningen var:


- Gå till "Kassa- och bankhändelser"

- Klicka på bank händelsen i listan (klicka på datumet eller referens så knappen "Ändra bankhändelse" visas)

- Klicka på "Ändra bankhändelse" (https://i.imgur.com/y6WTyXG.png)

- Bocka i "Utlandsbetalning" (https://i.imgur.com/9QLKbi4.png)

- Fyll i summan i den utländska valutan och eventuell bankavgift

- Klicka på "Spara"

 

Nu när du klickar på "Matcha" och väljer "Inbetalning av kundfaktura" så kommer du se fakturorna i listan.

 

Tack, ska testa om det händer fler gånger