Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

lars_r
MEDLEM

LB-fil

Jag skriver min fråga till supporten här eftersom det inte finns någon annan kanal för felrapportering. Otroligt men sant!

 

Jag skickade i kväll iväg en fil med betalningar till min bank, dvs den går väl först till bankgirot antar jag.

Men efter mer än en timme syns filen fortfarande inte i min bank, SEB. 

Visma har inte förutsett en sådan situation. Jag kan nu i efterhand inte se vad filen innehöll, vilket ju kan vara väldigt kritiskt om man har otur. Jag har inte ens ett underlag för att fråga hos banken eller bankgirot. Finns ingen identitet på filen. Den får jag först när banken har fått filen.

 

Hur ska jag göra  ?

5 SVAR 5

Kolla med bankgirot om de har fått någon fil.

 

Idag syntes filen i banken. Men min fråga till Visma kvarstår: Man måste kunna se vilka betalningar som har skickats iväg. OM det blir strul hos Bankgirot så måste jag ju kunna se vilka betalningar jag tvingas lägga in manuellt hos banken.

Dessutom är det ju ingen idé att fråga Bankgirot. Jag har ju ingen identitet på filen. Det är knappast seriöst att ringa och säga: Har ni fått en fil från mig för ca två timmar sedan?

Hej @lars_r!


Jag förstår att du behöver kunna se vilka betalningar som du har skickat iväg utan att behöva kontakta din bank eller bankgirocentralen.

När jag kikar på ditt konto hos oss så ser jag att du har en aktiv bankkoppling. För att ge lite bakgrundsinfo så går betalningar direkt till banken via programmets integration när man arbetar med bankkoppling, så det blir ingen LB-fil som du kan ladda ner.

 

Du kan direkt i programmet se vilka fakturor du har skickat iväg för betalning under Inköp - Leverantörsfakturor. Där kan du välja att sortera på Status för att se vilka som är skickade och mottagna.

 

Jag hoppas att detta kunde hjälpa dig med din fundering, återkom gärna om något känns oklart eller om du har några ytterligare funderingar.

Hoppas att du får en fortsatt fin dag!

/Tinne

Tack för svaret!  Konstigt att det inte är en fil. I banken visas en fil med ett unikt namn som jag ska godkänna för vidare hantering. Den visar alla betalningar jag har skickat från Visma. Så nog är det en fil alltid.

Ett tips för att göra uppgiften om status mer användbar. Nu visas bara om en betalning har skickats till bank eller ej. Väldigt svårt att identifiera vilka betalningar som hör till senaste förväntade ivägskickningen. Toppen om det inte står bara Mottagen av bank utan även datum. Det verkar vara gott om plats för det tillägget.

Hej igen @lars_r!

 

Det jag menar med att det inte är en fil är att det inte blir en manuellt skapad fil från programmet som du laddar upp hos banken. Det sker istället en synkronisering mot banken med de betalningar du valt att exportera/signera. Dessa går därefter vidare i samlad bunt till banken, som då kan visa sig som en fil där för godkännande. Det sker alltså lite mer i bakgrunden än som när du arbetar med en faktisk LB-fil.

 

Jag har tagit med mig din feedback om hur vi kan förbättra Status-funktionen, men jag skulle vilja be dig att även skicka in detta via Feedback och förslag i Visma eEkonomi - du kan hänvisa till din forumtråd för referens.

 

Tack för att du delar med dig av viktig och relevant feedback till oss.

Önskar dig en fin tisdag!

/Tinne