Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Likviditetsprognosen på startsidan

Vad är avsikten med likviditetsprognosen som visas på startsidan? Den är ju totalt värdelös eftersom den inte tar minsta hänsyn till kommande intäkter. En likviditetsprognos som bara visar utgifter är ju ett skämt.

11 SVAR 11

Hmm. Gör du dina fakturor i programmet och är det eEkonomi du menar? Har en kund som använder programmet och där kommer både in- och utbetalningar med....
Fd medlem
Inte tillämpbar

Använder eEkonomi. Skriver inga fakturor alls. Alla intäkter kommer från våra butiker.

Har du inga fakturor så kan det ju inte komma med något annat än framtida betalningar. Framtida intäkter finns det ju inga i systemet i så fall. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag instämmer med Khedron som också har reagerat. Man kan knappast säga att det är prognos om man bara adderar redan kända och registrerade belopp.  En prognos är definitionsmässigt något som  baseras på såväl fakta som  statistisk erfarenhet.
Alltså hade jag förväntat mig att systemet skulle, baserat på tidigare bokförda intäkter, göra just en prognos. 

För att vända på detta hela - förslag på annat ord att använda? "Trend" fungerar ju inte heller. 🙂

Kan väl tycka att prognos ändå är mest rätt som ord då det bygger på mer eller mindre kända fakta dock utan komplett information. Att systemet skulle "gissa" sig till intäkter som bygger på kontanta affärer vore väl säkert fantastiskt men även absolut fel... 
Däremot så vore det nog bra om man som användare hade möjlighet att själv lägga in saker som systemet inte känner till. T.ex. siffror gällande försäljning och då från budget. Momsbetalningar, löneutbetalningar m.m.. Men även då är nog prognos rätt ord. Men som sagt, isf styrt av användaren, eller åtminstone påverkningsbart då användaren förhoppningsvis känner till saker från verkligheten och framåt....
Fd medlem
Inte tillämpbar

Nej, den s k prognosen bygger inte på mer eller mindre kända fakta. Den bygger enbart på väl kända fakta. Alltså inte en prognos.

Iofs men framtiden är ändå okomplett då det saknas en hel del sannolika likvida händelser så nog är det ändå en prognos när det bara tas hänsyn till kund- och leverantörsfakturor. Dessutom bygger den på att kundfakturorna betalas i tid vilket man aldrig kan påstå sker med all säkerhet. Alltså, en prognos.... 
Khedron Wilk
CHAMPION

Ett skämt tror jag inte 🙂 men man kan väl säga att den inte är för alla användare. Detta står i informationsbubbla (i) som hör till rutan:

Baserad på dagens saldo på dina bank- och valutakonton plus ej förfallna, obetalda kund- och leverantörsfakturor samt kommande löne- och skatteutbetalningar (semesterlöner räknas ej med).

Jag tolkar det som att prognosen arbetar bara med kända siffror som redan finns i systemet. Den baseras inte på någon trend/extrapolering av gamla siffror. Sedan kan man tycka vad man vill om det men det gör implementationen avsevärt lättare för Visma Spcs. Vill man ha något mer avancerat/heltäckande så får man nog använda tredjepartslösningar.


Det jag kan tycka är väl att de "moduler" som visas på framsidan kanske borde vara valbara, både i ordningsföljd och på/av (visas/visas ej).

Ett tips användare emellan är att har man ingen nytta av "framsidan" så kan man alltid spara enskild sida, till exempel Leverantörsfakturor, som en Favorit/Bokmärke och använda det för att starta eEkonomi. På så sätt hoppar man över startsidan.


Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej

Jag är ny användare av eEkonomi och har också fråga/synpunkt på Startsidans likviditetsprognos!

Det verkar som att den bara tar hänsyn till ett tillgångskonto. Vi har våra tillgångar fördelade på flera konton så då bör väl prognosen ta hänsyn till detta !?

Hej @Fd medlem 

Har du fler bank- eller kassakonton du ska bokföra dina tillgångar på så kan du lägga upp dessa under Inställningar - Kassa-och bankkonton, då kommer programmet automatiskt plocka upp tillgångskontot i likviditetsprognosen på startsidan. Via Kassa- och bankkonton får du också välja vilket bokföringskonto saldona ska bokas på. 

 

Hoppas detta kan förtydliga hanteringen, ha en fin dag! 🙂 
/My