Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Sofia83
MEDLEM

Matcha inbetalningar

Hej

Jag har kundfakturor med ocr-nr och ett bankgironr som kunden ska betala in på.

Jag får ofta inbetalningar på samma datum och då blir det överfört som en klumpsumma till Visma Eekonomi.

Jag får då göra jobbet manuellt och leta upp alla fakturor för att matcha. 

Har fått till svar att när man har bankgiro.nr som inbetalning så kan inte bangirocentralen skicka varje inbetalning för sig. Kan detta verkligen stämma? Dem flesta företag har väl ett bankgiro.nr som kunden ska betala in till.
Jag har även samma problem när jag bara har en inbetalning på en dag, den hitta ändå inte rätt faktura att matcha mot.
Vad kan det vara för fel?

 

3 SVAR 3
AnnicaL
CHAMPION

Gå in på ditt bankkonto och välj en bg-transaktion - klicka på den följ länken till Bankgirots hemsida. Där får du alla de detaljer du behöver för att fördela betalningen. 

Hej

Jo det är så jag får göra i dagsläget. Men eftersom jag har ocr-nr på mina fakturor så tycker jag att programmet själv ska hitta rätt faktura och kunna matcha mot. Utbetalningar är inga problem, då hittar programmet fakturan som ska matchas och jag kan bara trycka på bokför.

Men varenda inbetalning jag får så måste jag matcha själv. Undrar bara om det är ngt jag missat eller om det bara är så jag får fortsätta jobba?

 

Hej @Sofia83 

 

Välkommen som ny forummedlem. 

 

Anledningen till att du inte får beloppen uppdelade ett och ett i Visma eEkonomi beror på att du verkar ha den gamla kopplingen med Swedbank. Om du vill använda den nya och få hjälp att packa upp klumpsummor går du in under Inställningar - Kassa-och bankkonton - klicka på kontot - Uppgradera bankkoppling och du behöver även kontakta banken för att ändra avtalen hos dem också. Sedan tror jag att du får en enklare resa i programmet.

Läs gärna vårt tips För dig som använder en äldre version av bankkoppling med Swedbank och Sparbankerna.

 

Efter att du uppdaterat din bankkoppling kan det vara bra att känna till att om du tidigare arbetat med betalningsfiler och filen från banken innehåller både betalningar från betalningsfil och från nya kopplingen, packas dessa inte upp. Då behöver du vänta tills filerna/klumpsumman endast innehåller betalningar från nya kopplingen. 
 

Ha det gott och välkommen tillbaka till forumet framöver. 

/Tinna