Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Matchning av fel leverantörsfaktura - eEkonomi

Hejsan! Jag har vid matchning av leverantösfakturor råkat pricka av fel faktura (gör betalningen med betalfil från visma e-ekonomi och har direktkoppling till Swedbank. Hur gör jag enklast för att korrigera detta?

Jag har tidigare även efterlyst en funktion i visma där det blir enklare att pricka av betalningar av leverantörsfakturor. som det är nu så får jag ta skärmdump av betalningsuppdraget innan jag skapar betalfil till banken och sen pricka av utifrån förfallodatum och den listan, problemet är bara att i bland kan det vara en eller flera betalningar som sker dagarna innan eller efter som också skall med då man prickar av. och då får man gissa, och ibland gissar man uppenbarligen fel. På kundtjänst och chat har dom meddelat mig att det är så man bör göra för det finns inget bättre sätt, är det verkligen så?
7 SVAR 7
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Det enklaste sättet att ändra din matchning är att klicka fram transaktionen under Kassa- och bankhändelser och välja Ångra matchning. Därefter kan den matchas upp mot korrekt faktura.

Vad gäller din andra fundering så tänker att att du uppger ett meddelande då fakturan skapas, där t ex fakturanumret anges (om det inte är en ocr-leverantör så det numret anges istället). Den uppgiften borde i så fall följa med till betalfilen, och senare även som en referens på kontoutdraget vilket gör själva utbetalningen lättare att matcha mot rätt faktura. Kan det vara något?

/Karl
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svar Karl! Jag skall pröva detta med meddelandet, jag har dock för mig att det inte syns vid avplockning, men jag skall kolla. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ser också att vi planerar en återrapporteringsfil-funktion, spana gärna in denna tråden. Det skulle ju i så fall lösa alla dina problem.

Ha en fin dag!

/Karl
Prefect1
UTFORSKARE

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Korrigering efter felaktig automatisk bokföring - eEkonomi.

Hej,

det har skett en automatisk bokföring som är felaktig. 

Den automatiska bokföringen ser ut som:

2440 - Leverantörsskulder   D 40,001930 - Företagskonto/checkkonto/affärskonto  K 40,00
1930 - Företagskonto/checkkonto/affärskonto K 8 039,00 
6570 - Bankkostnader D 8 039,00 

De två översta stämmer korrekt med en leverantörsskuld till Transportstyrelsen. De två nedersta, alltså beloppet 8039, skall kopplas till en annan leverantörsskuld, inte till någon bankkostnad. 

Detta innebär två problem:
1. Denna verifikation är fel
2. En leverantörsskuld som är betald är markerad som obetald enligt Visma. 


Jag försökte lösa problem 1 med en korrigeringsverifikation, men fick upp följande meddelande: 


Vi avråder från att bokföra manuellt på detta konto eftersom det är kopplat till din bank via bankintegration.Vi rekommenderar att du istället bokför transaktionen via Kassa- och Bankhändelser. Bokför du manuellt på detta kontot så kommer verifikationen inte att synas under Kassa- och Bankhändelser. 
Vill du ändå bokföra transaktionen manuellt?


Vad är enklast väg framåt här? Skall jag ändå göra korrigeringsverifikationen?
Prefect1
UTFORSKARE

Det finns inte något val som heter "Ångra matchning"

Hej Prefect!

Om jag förstår dig rätt så har programmet matchat och bokfört en utbetalning automatiskt mot dels en leverantörsfaktura från Transportstyrelsen men också mot konto 6570 Bankkostnader?

Får du fram Ångra matchning om du låser upp perioden det gäller, om den är låst? Låsa upp kan du göra under Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter - Bokföring låst t.o.m. 

Du skulle kunna göra en manuell verifikation, där du bokar om 6570 till 2440 och samtidigt plockar upp fakturan det istället gäller under kolumnen Faktura. (Får du inte fram kolumnen Faktura kan du aktivera denna funktion under Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter - Använd manuell betalning av fakturor).

Men det känns märkligt att bankkopplingen inte bara matchat utan även bokfört så tokigt automatiskt.. Jag skulle nog rekommendera att du kontaktar oss via chatt eller telefon så vi kan kika vidare ytterligare, innan du börjar med korrigeringsverifikationer. Du hittar kontaktuppgifter här.

/Moa 

Hej Moa,

du har förstått rätt. Jag var i kontakt med er support via chat, men de kunde inte lösa problemet åt mig. Ett ärende är nu skapat hos er och jag har skickat in några skärmdumpar så skall de kolla på vad som har gått fel och, antar jag, lösa det åt mig.

mvh