Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Jocke - JP Ekonomiservice
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Missar OCR

När mina kunder får fakturor från leverantörer som använder eEkonomi och som skickar fakturor via mejl, alltså den mejladress som består av org@autoinvoice.se så missas inläsningen av OCR nr och man får fylla i detta manuellt. 

 

Är detta något känt fel?

Fakturor som kommer från eEkonomi med eran faktura layout borde eEkonomi känna av vart OCR finns?

 

Skärmavbild 2022-09-08 kl. 09.55.54.png

// Jocke - JP Ekonomiservice
3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Jocke - JP Ekonomiservice

Det vore toppen om du hade möljighet att ringa in till supporten då vi gärna vill felsöka vidare i ärendet och behöver uppgifter som du inte bör skriva här i forumet 🙂 

 

Välkommen att ringa mina kunniga kollegor på supporten

//Tinna

Mikael Östergren
UTFORSKARE

Återkopplar ni här i forumet när ni hittar problemet?

@Mikael Östergren Felet ligger inte enligt Visma i att den inte kan läsa av OCR.
Enligt Visma så om fakturan från leverantören innehåller ett PG nummer nere vid betalningsuppgifterna så söker Ekonomi i första hand efter PG koppling med OCR, om leverantören inte är en PG leverantör med OCR så kommer INTE OCR att fyllas i automatiskt.
Tar man bort PG numret så fungerar det med att OCR läses in automatiskt, OM leverantören är en BG OCR leverantör.

Alltså är felet hur eEkonomi prioriterar inläsningen av information.

Jag har kunder som använder sig av PG till kunder då det oftast är billigare än BG, tyvärr så kommer inte OCR med då, vilket är riktigt.
Dock så har önskan gått att även fast PG står med och leverantören inte är en OCR PG leverantör så borde detta även fyllas i per automatik och inställning på leverantör bör möjliggöra vilket betalsätt den ska använda sig av.

Skärmavbild 2022-09-22 kl. 09.04.51.png

 

// Jocke - JP Ekonomiservice