Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

jb98__
UTFORSKARE

Momsåterbäring

Efter momsdeklarationen för Firmans AB 2020 visade konto 2650 ett överskott som nu är insatt på skatteverkets skattekonto utan att passera firmans konto 1930. 

Nu i februari minskade jag motsvarande summa från insatt belopp från konto 1930 till 2518.

Men hur redovisar jag momsåterbäringen i bokföringen?

 

5 SVAR 5
AnnicaL
CHAMPION

När momsåterbäringen hamnar på skattekontot bokför du D1630 K2650 så att 2650 nollas. 

 

Om beloppet hade betalats ut till dig skulle det bokföras D1930 K1630. Men eftersom du minskade din F-skatteinbetalning gissar jag att det inte blev något kvar för SKV att betala ut. Däremot ska du bokföra din minskade inbetalning D1630 K1930 och dessutom bokföra F-skatten D2518 K1630. Det är bra att hålla isär de olika affärshändelserna! 

Tack AnnicaL för svaret!

 

Nu har jag bokat momsåterbäringen D1630 och K2650 som nollat 2650.

 

Men en fråga. Eftersom jag minskade inbetalningen för momsåterbäringen från konto D2518 och K1930 för att det ska stämma med kassa bankhändelser. (borde tagit K1930 och D1630istället)

Antar att jag nu också ska boka återbäringen K2518 och D1630 så att det blir rätt i affärshändelserna?

 

Hälsningar Nybörjaren

 

 

 

 

 

Hej, 

Det är lite rörigt att reda ut när man inte ser siffrorna men som Annica skriver, försök att håll i sär de olika händelserna eftersom det egentligen blir 2 transaktioner för varje händelse som sker mellan ditt företagskonto, ditt skattekonto och andra inblandade konton. Skilj mellan in- och utbetalningar från företagskontot till ditt skattekonto likväl som du ska skilja på när Skatteverket drar pengar från ditt skattekonto för betalning av f-skatt andra händelser som ska bokföras. Massor att hålla reda på och jättejobbigt innan man får rutin. Har full förståelse för hur du känner. 

 

För att reda ut ditt fall kanske det är enklast för dig att korrigera det som blivit felaktigt bokfört från början och sedan bokför enligt Annicas anvisningar. Har du bokfört via Kassa och bankhändelser så kan du göra enligt följande: 

1. Gå till Kassa och bankhändelser - leta upp händelsen som gäller den minskade inbetalningen (D2518 och K1930) - klicka på den och Ångra matchning. En korrigeringsverifikation skapas automatiskt som nollar bokningen. 

2. Matcha händelsen på nytt för att visa överföringen från ditt företagskonto till skattekontot, gå via stegen i vårt skrivna hjälpavsnitt Matcha skatt- och bankhändelser
3. Bokför sedan f-skatten enligt Annicas instruktioner. 

/Tinna

Hej Tinna!

Tack för svaret. Försökte följa anvisningarna utan att lyckas. Kan det bero på att jag har en bankkoppling?

När jag kom till punkt 6. i Vismas hjälpavsnitt "matcha skatt o bank" finns inte företagskontot (1930) med i programmet. Bara skattekonto, sparkonto och kassakonto. Så där blev det stopp.

Momsen som jag fått tillbaka är på blygsamma 28kr. Kan jag inte bara göra en manuell verifikation där jag 

tar 28kr D1630 och K2518?

/jb

Hej jb,

Tänker att du borde kunna göra den bokningen du föreslår men innan du gör det vill jag att du kontrollera så varje kontosaldo skulle stämma om du gör den bokningen. Stämmer 1930 mot ditt bankkonto, stämmer 1630 med ditt Skattekonto på SKV och stämmer 2518 mot vad som faktiskt har skett i verkligheten? Ja i så fall kan du göra den bokningen tänker jag. Det är också viktigt att du i så fall inte har hunnit ångra matchningen i första steget du fick av mig ovan. 

Trevlig helg! /Tinna