Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Lentzit
MEDLEM

Momsfel efter import via fil till skatteverket

Väldigt konstigt när man genererar en momsrapport utan amärkningar får ett felmeddelande då man importerar  rapporten via fil till skv. Hur ser det ut med kontrollerna i eEkonomi ? /God fortsättning

 

2020-momsredovisning.png

7 SVAR 7

Hej!

 

Du borde fått anmärkningar i Visma också men du kanske missade dem? Testa att ångra momsdeklarationen och längst upp står det om det finns några avvikelser så att du kan gå in och justera verifikationen som diffar.

 

Det känns också som att det är lite väl tidigt att göra momsrapport för hela 2020. Du kanske inte har så mycket transaktioner men det kan ju kanske vara så att det kommer nån faktura i nästa vecka som är daterad på 2020 och då ska den vara med i rapporten. Risk att du får rätta flera gånger annars. Momsen ska deklareras senast 26 februari om du handlat med annat euland så det är fortfarande gott om tid 🙂

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Hej, tack för ditt svar. Har koll på att det är gott om tid :). Första gången sedan starten 2016 att alla räkenskaper är på plats....2020 har ju inte riktigt varit som alla andra år.  Har provat att göra om momsrapporten och det aviseras inte något fel som ju brukar visas i den övre delen. Tyckte det var knepigt?

 

momsfel-utan avisering.png

Ja, det var knepigt! Eftersom det är ett så litet belopp så är det förhoppningsvis bara en post. Ställ dig i kontoanalysen och sök på 286 så får du förhoppningsvis upp det!

 

Mvh

 

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Jajamen...enda omvända momsposten jag har. Jag löser det med min redovisningskonsult så den blir rätt korrigerad. Men som sagt...skumt att det inte meddelades i programmet.

Du kan lägga till momskod 21 på konto 6540 i den verifikationen. Sen är det bättre att skapa ett eget konto i kontoplanen för inköp av tjänster från annat euland. Typ konto 6541, döp till Inköp tjänster EU och koppla till momskod 21. Då räknar dessutom programmet ut momsen åt dig när du bokför 🙂

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Tack för ditt svar...skall kolla med redovisningskonsulten. Tycker dock att programmet borde vara förberedd mer för hantering av omvänd moms som ju verkar vara en surdeg för många egenföretagare. Så mitt tips till utvecklargruppen att fixa en bock där man markerar att det är en faktura för omvänd moms...klart (finns i bl.a. Dooer)

Hejsan! 

Om jag gör en leverantörsfaktura i eEkonomi och lägger in till exempel konto 4535 för inköp av tjänster inom EU så känner programmet automatiskt av att detta är ett inköp inom EU och konterar allt korrekt utefter det. Programmet känner av det eftersom kontot automatiskt har momskod 21 kopplad till sig vilket är ett krav. I ditt fall kunde inte programmet känna av att det var omvänd moms per automatik eftersom det inte fanns en momskod på det inköpskontot du använde, vilket i sin tur gjorde att SKV reagerade. Jag förstår därför din tanke med en markering som berättar att det är omvänd moms för att på så vis få en varning om att momskod fattas på kontot redan när du skapar fakturan, jag lyfter det vidare som en idé. 🙂 


Jag testade också att återskapa din situation hos mig men fick en varning när jag skapade min momsdeklaration, så det ska fungera.  
/My