Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Gunilla-57
UTFORSKARE

Momskonton i Visma eEkonomi

När man får tillbaka moms i Visma Administration hamnar detta på konto 1650 och när man skall betala moms hamnar detta på konto 2650, men så är det tydligen inte i Visma eEkonomi, varför är det så?

Gunilla

3 SVAR 3
Agnes Ohrling
COMMUNITY MANAGER

Hej Gunilla!

 

Tack för att du skriver in! Jag såg att den här frågan fanns i bokföringsområdet också, men jag tänker att jag svarar dig här då din fråga handlar om Visma eEkonomi 🙂 

 

Precis som du säger så väljer Visma eEkonomi alltid konto 2650 oavsett om det är en momsfordran eller momsskuld. På din fråga kring anledningen till detta har jag det kanske lite förväntade svaret att det är så programmet fungerar. Jag tänker även att det eventuellt kan vara för att förenkla för våra användare i programmet. 🙂 

 

Om du istället skulle vilja bokföra din fordran på konto 1650 i Visma eEkonomi så kan du göra en manuell verifikation där du flyttar saldot från konto 2650 till konto 1650. 

 
Jag skulle även kunna flytta över den här tråden till vår Idéflik här i området för Visma eEkonomi om det är så att du skulle vilja önska att ha möjlighet att välja konto för momsfordringar. Jag vet inte riktigt hur prioriteringen för detta ser ut, men det kan vi återkoppla kring om du skulle vilja ta detta vidare som en idé här på forumet. 
 
Jag hoppas detta gav dig ett någorlunda svar på din fråga. Du är varmt välkommen att återkomma här i tråden om du har någon ytterligare fundering eller om du skulle vilja flytta den här tråden till vår Idéflik.
 
Önskar dig en fin helg!
 
/Agnes 
 
Hittar du ett inlägg som du gillar eller som har hjälpt dig? Ge det en like eller markera det som en 'Godkänd lösning' för att sprida vidare kunskapen till andra användare här i forumet 🙂
TRundst
MEDLEM

Hej, hur går det med idén om att det bokförs på kto 1650 per automatik när momsrapporten tas ut, dvs om det är en momsfordran?

Det är lätt att glömma att man ska göra detta vid uttag av momsrapport om man använder flera olika program vilket lätt föranleder till onödig felsökning vid avstämning av dessa konton.

Om det går per automatik i gamla goa Administration så kan man tycka att det borde gå att få till i upphottade eEkonomi?

Hej @TRundst


Tack för att du hör av dig till oss i forumet. 
Jag förstår att du undrar hur det har gått med detta önskemål och att du saknar den automatiken du beskriver.

 

Under våren 2022 gjorde vi en förändring där vi flyttade hela idéhanteringen från forumet direkt in i respektive produkt. I varje produkt finns en knapp som länkar vidare till ett formulär där våra kunder kan lämna sina förslag.

 

Framöver behöver du alltså inte gå in i forumet för att lämna dina idéer, utan du når formuläret direkt från produkten. I och med den här förändringen hanteras era idéer direkt av vår utvecklingsavdelning.  

 

I och med den här förändringen kommer vi inte ha samma möjlighet för återkoppling och kontinuerlig uppdatering som tidigare. Här vill jag understryka att vi självklart fortfarande ser alla idéer som kommer in och att vi precis som tidigare kommer att utvärdera prioritet samt möjlighet för implementation för allt våra bidrar med.

 

Något som inte förändras är våra nyhetsinlägg samt uppdateringen av nyhetsfliken i forumet. Vid en ny release, uppdatering eller en allmän nyhet i era produkter och/eller generellt inom branschen kan våra kunder känna sig trygga i att ni fortsatt kommer att hitta all nödvändig information under nyhetsfliken. För att vara säker på att du inte missar viktig information rekommenderar vi att du prenumererar på nyhetsfliken inom ditt område. Du får då information om alla uppdateringar som sker direkt till er mejl. För att prenumerera på en flik i forumet tar ni följande steg:

  • Logga in i forumet 
  • Klicka dig in på relevant nyhetsflik 
  • Klicka på de tre prickarna uppe till höger och välj prenumerera i drop-down menyn


Så här gör du för att lämna ett önskemål i Visma eEkonomi.
I Visma eEkonomi finns det en knapp längst ned på sidopanelen som heter Feedback och förslag. Klickar du på den knappen kommer du till förslagssidan i Visma eEkonomi. Tryck sedan på den gröna knappen Lämna förslag. Du kommer då att länkas vidare till ett formulär där du kan lämna ditt önskemål. 

 

Önskar dig en fortsatt fin dag! 
// Anton