Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Bjorn_17
MEDLEM

Momsredovisning för stängd period

Hejsan!

Jag har ett litet aktiebolag och gör momsredovisning en gång per år. Förra året bokförde jag min moms manuellt då jag glömt att det fanns en smidig funktion för det. Nu försöker jag använda den inbyggda funktionen för att boka moms för räkenskapsåret 2020, men Visma låter mig inte eftersom momsredovisningen för 2019 inte är fixad än. I princip borde det ju vara ganska lätt att lösa, det är bara att låta Visma göra 2019-bokningen och vända den direkt efteråt. Men här är problemet:
Visma låter mig inte göra 2019-bokningen heller eftersom den skulle in i en stängd period (dec 2019). Jag kan inte rimligtvis låsa upp perioder mer än 1 år bak i tiden. Så hur löser jag det här rent tekniskt? Finns det någon enkel lösning?

Tack på förhand!

7 SVAR 7
AnnicaL
CHAMPION

Har du testat att göra 2020 som första period i momsredovisningen?

Jag har importerat en del företag till eEkonomi och då har det inte varit något problem att välja rätt period som första momsperiod även om tidigare år funnits med i eEkonomi efter import av SIE-filer. 

Hej, jag är inte säker på vad du menar. Hur väljer man första period?
När jag är inne på "ny momsredovisning" och försöker välja momsperiod låter den mig inte välja något annat än Jan-Dec 2019

..och 2019 är låst som sa. Knepigt.

 

"Dum" fråga: Har du skapat räkenskapsår 2020 i eEkonomi?

 

Låter lite som systemet triggas av att det inte finns någon momsredovisning redan och vill då lägga den i första bästa räkenskapsår (2019?). Måste ju gå att gå runt eller ställa in på något sätt. Jag vill minnas att vi själva inte använde den inbyggda momsredovisningen första tiden utan gick över till den mitt under ett pågående räkenskapsår. Men kan minnas fel.

Jag har ett räkenskapsår för 2020, det stämmer. Det måste ju finnas något sätt att lösa det här. Jag kan ju inte vara den första som stött på det här problemet.

Hej!

 

Jag förstår problemet att du gjort momsdeklarationen i eEkonomi 2018 men inte 2019 och jag skulle låst upp 2019 och gjort momsdeklarationen för 2019 och sen vänt hela transaktionen på samma datum precis som du skriver. Kontrollera sedan i Kontoanalysen på Balansräkningen för 2019 att det är nollor längst ner. Testa att gör momsrapporten på 2020 sen och se vad du får för momsavvikelser. Kan vara så att du får avvikelser för momsrapporterna på 2019 men de kanske tar ut varandra? Om du inte får momsrapporten för 2020 att stämma mot utgående saldon på 2611 och 2641 mm så återkom här i tråden så kanske jag kan hjälpa dig mera.

 

Lås sedan 2019.

 

Ibland får man bara blunda för att man egentligen inte ska låsa upp en låst period men allt går att följa i behandlingshistoriken vad man gjort så det är i alla fall inte dödsstraff på detta så man får vara tacksam för det 😉

 

Mvh

 

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har samma problem, och trots att jag låst upp alla tidigare låsta bokföringsår så vill programmet inte bokföra momsredovisningen eftersom "bokföringsperioden är låst ". Frustrerande! 

kan det vara så att även hela bokföringsåret är låst?  Inte bara månaderna alltså