Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

LW -60
UTFORSKARE

Momsredovisning med fel värden

Tog över bokföringen för ett företag i mitten av januari 2019. All bokföring för 2018 var galen och fel och inget var avstämt under det räkenskapsåret. Dessutom har företaget månadsmoms... Panik...  Jag är inte så bekant med det här programmet, men är väldigt väl förtrogen med Visma Administration. VA är ett klokt program, där man enkelt (manuellt) kan göra om och göra rätt, även momsredovisningar. eEkonomi, är ett helt annat kapitel.

När man skapar momsredovisningen, är den hårdkodad. Man har ingen chans att ändra ett dugg. I och med att jag tvingades göra om fakturabokningar ut och in för hela förra året i efterhand flertalet gånger, så har jag kommit i otakt helt med momsen.

Momskontot 2641 per sista februari har nu en diff på om 95.000:-
Momskontot 2611 per sista februari har nu en diff på på 91.000:-

på 2650 låg det också en slatt, som jag manuellt  bokade bort mot 2641 per sista februari, då jag nu ska göra moms för februari 2019.

Kan nån berätta hur programmet fungerar, snälla? Om jag ändrar på SKV:s hemsida till de rätta siffrorna som de skall vara nu per 12 april, vad händer i programmet? När siffrorna jag då lagt in manuellt på SKV:s hemsida kickar in, och jag manuellt ändrar på 2611 och 2641 så det stämmer, vad händer med nästkommande momsredovisningar då? Bangar de ut och ger felaktiga siffror igen, eller hur ska jag göra? Är det bättre att justera siffrorna på alla momskontona per sista februari istället eller är det lika illa hur man än gör?

Det ska väl inte vara så, att jag behöver starta om företaget från scratch och lägga in sie-filer fram till december 2018 för att sedan göra om allt manuellt för 2019? 

Eller ska jag göra om samtliga 12 momsredovisningar för år 2108?

Kan man inte göra eEkonomi Smart lite mer åt det smarta håller som Visma Administration är?

Med vänlig hälsning Lena

2 SVAR 2

Programmet funkar så att när du gör allra första momstömningen i bolaget så tar den alla händelser under månaden gällande momsen. Den utesluter allt som hänt tidigare månader. Därför viktigt att momsen är avstämd fram till månaden innan när du lägger in det i visma. Rättelser som behöver göras för månader innan får man göra manuellt.

Alla verifikationer du gör efter den första momstömningen kommer med i nästa momstömning även om de är daterade i tidigare period. 

För att manipulera programmet lite så kan du ta bort momskoder på verifikationer om du inte vill att de ska komma med i nästa tömning. 

Programmet vänder sig främst till företagare som vill sköta sin egen bokföring och det fungerar väldigt bra när det inte är en massa fel sen tidigare. Förstår dock att det är lite pyssel för dig just nu!

Mvh

Lovisa


Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
LW -60
UTFORSKARE

Tack, jag ska se om jag kan greja lite hit och dit med kontona. 

I slutänden blir det ju ändå så, att man dribblar mellan de tre momskontona, så i slutänden blir det ju rätt till SKV ändå. Men jag sitter och stirrar mig lite blind just nu, så en tankevurpa ligger nära till hands och då blir det fel igen. Men man ska inte ta ut sorger i förväg.

Tack snälla för informationen!

Med vänlig hälsning Lena