Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ny med Visma eEkonomi - spara verifikationer på papper

fråga: är det inte nödvändigt att ha verifikationer (papper)  tillsammans med lev fakt etc längre

 

 

Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 2022-12-19.

2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

Varje transaktion du bokför måste verifieras med någon form av dokumentation:
faktura, kvitto, bokföringsorder eller liknande

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du ska spara underlagen som de kom till dig

papper som papper
efaktura elektroniskt etc
men du behöver inte skriva ut på papper det du gjort i Visma.

Efter 3 år ( i praktiken 4 året efter året för underlaget) kan du spara underlaget i annan form t ex elektroniskt.  .

Jag gör så att alla underlag sparas direkt elektroniskt med angivelse av ver nr i filnamn - pappersunderlag scannar jag in.

Allt sparas i Onedrive/Dropbox etc i lämplig struktur per år och område det gör det enklare att hitta när jag behöver söka något. jag sparar helst även utdata från Visma såsom kundfaktura som PDF direkt eftersom det är krångligt/tidsödande att söka efter många fakturor i Visma.

Dessutom om jag i framtiden vill byta från Visma är det enklare når alla underlag redan finns elektroniskt.

Dessutom sparar jag pappersunderlagen i pärmar årsvis och anger ver nr på underlaget.
Efter 4 år behöver pärmen inte sparas längre.

Bra info i nedan länkar

I dag kommer kvitton och fakturor både i digital och analog form. Vissa har du på kvitto, andra i telefonen och några i datorn. Grundregeln för all hantering av underlag som ska in i bokföringen är att du är skyldig att spara dem i den form du fick dem. Ett kvitto i pappersform måste du alltså spara i pappersform, ett digitalt kvitto måste du spara digitalt. Du behöver med andra ord inte skriva ut digitala kvitton och sätta in dem i en pärm.

https://vismaspcs.se/ditt-foretagande/byra/de-har-kopiorna-behover-du-inte-skriva-ut