fråga: är det inte nödvändigt att ha verifikationer (papper) tillsammans med lev fakt etc längre
Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 2022-12-19.
Löst! Gå till lösning.
Halloj!
Vill bara kika in här och berätta att från 1 juli i år kan man digitalisera sina underlag och sen kasta kvitton och leverantörsfakturor som man har på papper.
Fortfarande måste underlagen sparas i 7 år, men det går alltså att föra över dem till digitalt och ha dem sparade på så vis.
Spana gärna in webbinariet Uppdateringar i bokföringslagen och bye bye papperskvitton » där vi tipsar om hur du kan tänka framåt.
Hej. En fråga här angående att spara kvitton digitalt.
Det står i er information att man ska (kan) fota med Visma Scanner och sen kasta kvittot/fakturan.
Betyder det att lagringen i Visma räcker, eller måste vi spara det digitala dokumentet på annat sätt också?
Vore ju smidigt om det räckte med Visma, för att fota det i Visma scanner är ju jättesmidigt.
De går ju att hämta hem från Visma sen, så det borde väl räcka, eller?
Hej @Rasmus E
Vad kul att du har upptäckt hur smidigt det är att fota kvitton med Visma Scanner! För att svara på din fråga: ja, det räcker faktiskt att du lagrar dina kvitton digitalt i Visma.
Den 22 maj beslutade Sveriges riksdag att företag inte längre behöver spara papperskvitton, så länge det finns en digital kopia. Så om du har fotograferat ditt kvitto med Visma Scanner, behöver du inte spara pappersoriginalet. Smidigt, eller hur? De nya reglerna trädde i kraft den 1 juli 2024.
Kom bara ihåg att ditt digitala kvitto ska vara läsbart och lättillgängligt!
För mer information och nyttiga länkar, kika in vårt tips: Nu är nya kvittolagen klubbad! Bye bye papperskvitton.
Ha en fantastisk dag
/Tinna
Hej.
Ja, att jag inte behöver papperskvittona längre har jag förstått, men jag undrar om det räcker med att ladda upp dom hos Visma, och bara förvara dom där, eller måste jag även spara dom på annan egen plats?
För räcker det med Visma så är det ju otroligt smidigt, men duger det inte som lagringsplats så blir det ju genast en hel del extrajobb.
Hej igen @Rasmus E
Så länge dina kvitton är uppladdade hos oss ser vi till att spara allting åt dig. Även om du väljer att avsluta ditt program hos oss, behåller vi dina kvitton så länge bokföringslagen kräver det.
/Tinna
Härligt, det var precis det jag ville höra. Tack!
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.