Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Jocke - JP Ekonomiservice
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Olika BG/PG på leverantörer

Det finns ju bolag som har flera olika BG/PG, exempel Transportstyrelsen och Tele2.

 

Hur gör ni andra när detta kommer, att lägga upp två leverantörer med samma org-nummet och namn blir ju rätt rörigt baserat på BG/PG nummer

 

Förslag är ju att man på leverantör kan lägga upp fler BG/PG nummer och sen välja innan man skickar till banken för betalning.

// Jocke - JP Ekonomiservice
5 SVAR 5
AnnicaL
CHAMPION

När det gäller Transportstyrelsen lägger jag upp en leverantör för varje Bg eftersom det också är olika typer av kostnader som debiteras av varje enhet. Då väljer man rätt leverantör vid bokning av fakturan så blir det även betalt till rätt ställe. En annan variant är ju att använda e-faktura från Transportstyrelsen, eller autogiro. Då kan du ha en och samma leverantör för alla för betalningen görs ju inte från programmet. 

Tack @AnnicaL för ditt svar.

 

Dock så funkar det ju inte riktigt att ha flera leverantörer som du beskriver om du vill kunna summera totala inköpen mot en leverantör för ex förhandlingar och snabbt kunna se hur mycket du köpt från denna. Då måste du ju summera alla de leverantörerna.

 

e-faktura är uppsatt men den tar inte hänsyn till BG/PG vid inläsningen utan varnar bara att det är fel BG/PG nummer. 

 

Att ha autogiro fungerar mot vissa bolag men inte alla så där går vi bet också.

 

Kanske någon från Visma kan svara på frågan om hur systemet är uppbyggt och om det går att lösa på något enkelt sätt?

// Jocke - JP Ekonomiservice

Hej @Jocke - JP Ekonomiservice 

Jag har ställt frågan internt och uppdaterar dig så snart det finns mer info i ärendet. 

 

//Tinna

Hej @Jocke - JP Ekonomiservice 

Nu har jag fått återkoppling och så här ligger det till. 

 

Varje leverantör har idag endast ett fält för bankgiro och du kan inte göra någon inställning för att lägga in alternativa bankgirouppgifter. 

I ditt fall är det bäst att göra som @AnnicaL tipsade om ovan och lägga upp leverantörens olika BG/PG som flera leverantörer. Det går att gå in och ändra BG/PG på leverantören, men det är inget vi rekommenderar med risken att glömma att uppdatera mellan varje betalning.

 

Självklart är du välkommen att lämna ett önskemål till våra utvecklare av Visma eEkonomi. 

 

I Visma eEkonomi finns det en knapp längst ned på sidopanelen som heter Feedback och förslag. Klickar du på den knappen kommer du till förslagssidan i Visma eEkonomi. Tryck sedan på den gröna knappen Lämna förslag. Du kommer då att länkas vidare till ett formulär där du kan lämna ditt önskemål. 

 

//Tinna

 

 

Jo jag har förstått det. 

Problemet blir ju när man sitter och ska förhandla om avtal och man vill ta ut statistik på inköp och om de då ligger på olika leverantörer i registret. Då får du ju snabbt inte en samlad bild av det hela.

 

// Jocke - JP Ekonomiservice