Hej!
Eftersom deklarations-funktionen och boksluts-funktionen fungerar annorlunda vad gäller avrundningsdifferenser, får jag olika siffror i deklarationen och i bokslutet, och kan inte korrigera detta.
Att flytta runt vilket konto i bokslutet som avrundningen läggs i bokslutet, påverkar inte det faktum att summorna blir olika gentemot i deklarationen.
Jag tycker det ser illa ut att viktiga poster som årets resultat och egetkapital skiljer mellan deklaration och bokslut. Även om det uppenbart rör sig om avrundningsfel, så ser det dåligt ut, och riskerar förvärras vartefter. Varför inte hålla ett konsekvent koncept i bägge funktioner, när det är olika på detta vis, leder det ju till märkliga effekter när man skriver ut och lägger bokslutet bredvid deklarationen, och jämför dem. Smått bisarrt att summeringssiffrorna då inte stämmer.
Jag är främst orolig för att avvikelserna kommer öka med åren om inget görs, på så sätt att eget kapital kommer börja sväva iväg på två helt olika spår. In och utgående siffror måste ju låsas in inom respektive rapporteringsström, vilket då gör att de divergerar.
Tvekar över om jag verkligen kan använda deklaration+bokslut tillsammans över tid när det är såhär?
Hur ser ni på detta?
Misstänker att det enda sättet för mig nu är att slänga alla papper, låsa upp året, börja om från början genom att gå tillbaka i bokföringen och försöka pilla på en massa öresposter och experimentera sig fram tills det förhoppningsvis nångång kanske blir nästan lika i både deklaration och bokslut? Det är ju knappast acceptabelt att lämna in alltmer olika siffror för varje år??
David.
Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 240313
Kanske någon kan bekräfta det? Hur gör ni med dessa differenser?
Skulle vara mycket tacksam för svaret 🙂
Jag får 1 krona diff mellan Eget kaptial och reslutatdispositionen när jag gör årsredovisningen i eekonomi.
Jag antar detta beror på kronavrundningen för bolagsverket.
Min fråga är vilken siffra det är bäst att "skruva på" ? Ska jag "ljuga upp" min utdelning med 1 krona eller kanske justera det ingående balanserade resultatet? Vad är bäst?
Hur kan jag ens fixa detta?
Det måste vara en bug i programmet kring avrundning. Jag får 1kr fel oavsätt hur jag provar att "fixa" detta.
Problemet finns inte i Årsredovisning Online!
I fall jag fixar till det så får jag:
Hej @Fd medlem
Det som angivits ovan från mina kollegor gäller fortfarande. Det kan uppstå olika öresdifferenser eftersom Skatteverket har en avrundning och Bolagsverket en annan, så i detta fallet känns det inte som ett fel i programmet.
I deklaration/årsredovisningstillägget under Årsredovisning - Allmänna uppgifter - Avrundningsdifferens kan du välja rätt ställe att placera differensen. Är det så du gjort när du försökt fixa det eller hur gick du till väga? 🙂
/My
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.