Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

MaudKa
UTFORSKARE

Omstart företag

Hej!

 

Jag vil göra en omstart av ett mindre AB i Visma eEkonomi för 2020. SIE-filer mm har jag sparat (jag har kollat guiden). 2019 kan jag läsa om igen (har också som SIE.

 

Men på ett ställe står att man bör skapa korrigeringsverifikationer. Startar man inte bara om? Är det något ytterligare jag ska tänka på. 

 

Maud  

 

2 SVAR 2
MaudKa
UTFORSKARE

Hej!

 

Innan du flyttar frågan til system. Finns det någon bokföringsmässig aspekt man behöver vidta, tänka på inför att göra en omstart. Är det någon aspekt man behöver tänka på som gör att man inte bör göra en omstart?

Maud 

Hejsan Maud! 

Ur bokföringsmässig aspekt så kan det finnas tillägg man behöver göra och tänka på under en omstart men det beror helt på anledning till omstarten. Men oavsett så är det är helt korrekt att denna ligger i kategorin för Visma eEkonomi eftersom det berör en omstart av programmet. 

När det kommer till din omstart så känns det som att du har gjort allt du behöver. Som jag tolkar det vill du göra om allt för 2020 men då ta med dig bokföring m.m från 2019 och det gör du genom en export och import av en SIE-fil. Sen kan det ju vara skönt att få behålla dina register också, så som kunder, leverantörer och artiklar exempelvis tänker jag. Jag skulle rekommendera dig att läsa vårt skrivna hjälpavsnitt Omstart av företag som beskriver exakt vad som rekommenderas att du gör innan respektive efter omstarten, jag hoppas att den kan hjälpa dig en bra bit på vägen. 

Känns något minsta oklart så är du självklart välkommen att återkomma! 🙂 
/My