Sitter med årsredovisning och har en fråga om kostnader som bokförts på konto 8980 Övriga skatter. I mitt fall är det utländsk källskatt på aktieutdelning som bokförts här. När jag tittar i resultaträkningen så verkar inte denna kostnad avräknas resultatet före skatt.
Stämmer detta? För utländsk källskatt är vad jag förstått en avdragsgill kostnad. Visst ska då denna kostnad anges i deklarationen som en skattemässig justering punkt 4.4b Andra ej bokförda kostnader?
Finns det bättre sätt att hantera utländsk källskatt? Har förstått att man kan ansöka om att få skatten återbetald från aktuellt land (Finland)? Men då bara till viss del? Om så skulle vara fallet, ska då intäkten anges i deklarationen under punkt 4.6e Andra ej bokförda intäkter?
Hej
När jag bokförde skatt på konto 8980 i mitt eget eEkonomi så påverkades resultatet så det låter märkligt att det inte skulle göra det i din bokföring. Bifogar en bild på hur det ser ut i mitt eEkonomi.
Då ovan post för den utländska skatten påverkare resultatet negativt så bör du inte behöva ta upp något extra i deklarationen.
Det finns dock inte jätteklara direktiv att hitta angånde just utländsk källskatt så mitt råd är att du kontaktar skatteverket och hör efter om du behöver ta upp något ytterligare i deklarationen.
Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim
Hej, det ser likadant ut i min resultaträkning med det är resultat före skatt som bolagsskatten grundas på i ditt fall 336 405,77 kr. På det beloppen är övriga skatter inte avdragna. Det är därför man antagligen måste ange det specifikt i deklarationen.
Trevlig kväll!
Hej
Ber om ursäkt läste din ursprungliga fråga något fel. Då skatten bokförts på ett konto för skatt i 89XX kontoklassen vilket är helt korrekt så påverkas inte resultatet innan skatt. Det är en skatt som dras av därför blir det resultatet efter skatt som påverkas.
Kontakta som jag nämnde i det inledande svarat skatteverket så kan de ge dig bättre svar om och hur du skall hantera detta i själva deklarationen.
/Joachim
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.