Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Flexon
UTFORSKARE

Pappaledig 10 dagar - Visma Lön Direkt?

Hej,

Jag är IT-konsult i ett enmans-AB. Brukar ge mig själv en fast lön varje månad.

Jag har precis blivit pappa och haft 10 dagar pappaledighet i samband med barnets födsel. Hur kan jag göra en lönekörning i Visma Lön Direkt där jag gör avdrag korrekt för de 10 dagarna jag inte arbetade (för att uppfylla försäkringskassans krav)? Ser att det finns en löneart som heter "Föräldraledighet avdrag" är det den man använder även för de första 10-dagarna man får?

Förutom avdrag på lönen är det något annat man behöver tänka på med bokföring eller arbetsgivardeklarationen eller något sånt när man är pappaledig?

Tacksam för svar!

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Flexon 

Först och främst - stort grattis till bebisen! 

I Lön Direkt finns ingen mer passande löneart att använda för de 10-dagarna man får i samband med barnets födelse än lönearten Föräldraledighet avdrag, där får du själv ha koll på hur det räknas och vilket à-pris som ska anges. Min rekommendation är att du lägger in en textrad under för att  förtydliga vad för sorts föräldraledighet det handlar om. Lönearten minskar bruttolönen i både bokföringen och arbetsgivardeklarationen, så inget speciellt som du behöver tänka på där.

Som du säkert är medveten om finns det bättre och mer stöd i våra löneprogram men det känns som lönetjänsten Lön Direkt fungerar bra i ditt fall i och med att du skriver att du har ett en-mansföretag. Skulle ditt företag växa och det blir krångligt med manuell hantering rekommenderar jag att du kikar på Visma Lön Smart där man får hjälp med beräkningarna och där det finns separat löneart/snabbval bland annat för 10 dagar vid barns födelse.

Leta efter annan info som kan vara aktuellt för dig framöver och hitta sidan Föräldraledighet och vab för dig som är företagare hos Försäkringskassan. 

På verksamt.se hittade jag sidan Om du ska bli förälder. Här skriver de bland annat om hur du  som företagare kan få ersättning från Försäkringskassan om du ska vara ledig för att ta hand om ditt barn. Hur stor ersättningen blir beror på hur mycket lön eller hur stort överskott du tar ut från ditt företag och om föräldraförsäkring för dig som driver företag.

Hoppas detta kan vara av intresse och grattis igen till den nya lilla familjemedlemmen.

/Tinna