Upptäckte just (den i mitt tycke idiotiska funktionen) att om jag ska lägga upp en kund i bokföringsprogrammet (e-ekonomi) så måste jag starta ett "samarbete" där kunden uppenbarligen ger mig fullständig tillgång till sitt faktureringsprogram (om kunden har e-ekonomi fakturering). Och detta går inte att undgå på något sätt. Om jag har en kund som vill sköta delar av sin ekonomi själv, utan inblandning. Så får de alltså antingen skaffa fakturering hos någon annan än Visma eller så måste jag sköta deras bokföring i annat program. Någon annan som råkat ut för detta?
Vad är problemet? Om du ska sköta bokföringen ska du ju ha tillgång till kundfakturorna. eEkonomi fakturering är ju en av varianterna av eEkonomi där faktureringsmodulen finns men även bokföring. Kunden ser ju iofs även bokföringen, men det kan ju knappast vara ett problem, det är ju kunden som har ansvar för sitt företag och sin bokföring.
Hej @Ellge_, jag hoppar in här i tråden för att förklara hur det är tänkt att fungera.
Din slutkund har ansvar för sitt företag och bokföring även om de väljer att ta hjälp av en redovisningsbyrå, som @AnnicaL också beskriver ovan. De äger således sin egen data och måste själva bevilja att utomstående ska kunna komma åt datan. Samarbetsfunktionen innebär alltså att slutkunden godkänner att redovisningsbyrån får se datan och arbeta med den.
Återkom gärna om du har några fler funderingar om vad samarbetet innebär.
Önskar dig en fortsatt fin dag!
/Tinne
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.