Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Hultgrenmagnus
UTFORSKARE

Periodens skattehändelser missar eEkonomis egna verifikationer

Källskatt och arbetsgivaravgifter som lämnar skattekontot genom verifikationer från lönehanteringen visas inte under "Periodens skattehändelser", trots att de finns bokförda på konto 1630.

 

Det är ett extra bekymmer när man sitter och manuellt plockar bort alla dubbletter som uppstår vid saldoimporten från Skatteverket. Att insättningarna dubbleras brukar vara rätt tydligt, och är fullt begripligt, men utan indikation på att även AGI-posterna redan är bokförda blir det risk för fel. Åtminstone uppstår ett behov av att dubbelkolla rad för rad vad som måste kastas.

 

Programmet borde dessutom indikera att beloppet matchar en arbetsgivardeklaration för föregående månad (orsaken till dubbletteringen), och som huvudalternativ antingen föreslå att radera dubbletten eller genomföra en specialmatchning som enbart prickar av arbetsgivardeklarationen från listan men inte bokför något.

7 SVAR 7

Hej!

 

Du ska inte radera "dubbletterna" som läses in från integrationen eller importeras in utan du ska istället matcha dessa två tillsammans och välja Arbetsgivardeklaration - sen väljer du rätt AGI i listan. Då skapas ingen ny verifikation precis som du skriver utan det bara matchar mot den som redan finns och sen kommer även dessa transaktioner finnas på skattekontot under Kassa- och bankhändelser 👍.

 

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
Hultgrenmagnus
UTFORSKARE

Ja, det var en sådan specialmatchning som jag efterlyste. Men det går ju inte med transaktioner som redan är bokförda (av lönemodulen). Det är därför jag behöver ta bort dubbletterna.

Jo, det är ju det du ändå kan göra. Matcha skatterna på lönerna tillsammans mot Arbetsgivardeklaration. Det skapas ingen ny verifikation men däremot kommer du se transaktionerna under Kassa- och bankhändelser. Testa på en månad så kommer du förstå 😅

 

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
Hultgrenmagnus
UTFORSKARE

Om det alls vore möjligt skulle väl programmet föreslå den matchningen? Hur som helst kan inte översikten över 1630 hoppa över vissa bokningar.

Programmet känner tyvärr inte av det med automatik än och det är för att det är två transaktioner. Men det är nog inte bara systemet som är fel i detta fall utan kanske din ovilja också...?

 

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
Hultgrenmagnus
UTFORSKARE

Att leka med bokföringen känns inte aktuellt, nej. 

Khedron Wilk
CHAMPION

@Hultgrenmagnus Jag är inte riktigt med i hur du menar men jag undrar om du eventuellt har en delvis felaktig bild av hur funktionen Kassa- och Bankhändelser fungerar?

Lite förenklat så är det - som jag uppfattar det - inte ett 100% 1:1 förhållande mellan det man ser under Kassa-och bankhändelser och antalet verifikationer på det bokföringskonto som ett "Kassa-konto" är kopplat till. Som tex Skattekonto i eEkonomi och bokföringskonto 1630.

Slutresultat och aktuellt saldo är det samma (skall vara detsamma) men det du ser under Kassa- och Bankhändelser är en vy som delvis skiljer sig från vad man ser i Huvudboken.

 

Jag kan själv reta mig lite på att det inte är ett 1:1-förhållande hela vägen från ax-till-limpa gällande lönerna och arbetsgivardeklarationen men jag kan intyga att arbetssättet som @Lovisa Ljungvall - 4L Ekonomi föreslår fungerar och som jag uppfattar det så är det, för tillfället, det tänkta arbetssättet i eEkonomi.