Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Pelpet
UTFORSKARE

Råkat bokföra förbrikningsinventarier på 1220 Inventarier och verktyg

Nu när jag ska fixa årsredovisningen så märker jag att summorna inte stämmer överens riktigt. Rörelseresultatet verkar ligga ca 15 kr högre än vad jag kommer att pengar på företagskontot när momsen är inbetald.

 

Jag skulle tro att det beror på att jag har råkat bokföra ett flertal mindre inköp av datorer och liknande som inventarier, varvid de inte dyker upp som en kostnad i rörelseresultatet. Det borde ha varit förbrukningsinventarier, eftersom de ska skrivas av direkt.

 

 

Pelpet_0-1672704440471.png

 

Räcker det med att lägga in en bokföringspost där jag lägger en debit på 1220 på denna summa, och flyttar den till förbrukningsinventarier istället?

Pelpet_1-1672704793205.png

 

 

 

4 SVAR 4
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Du bör gå in på respektive verifikation och göra en korrigeringsverifikation där du ändrar från 1200 till 5410 Förbrukningsinventarier.

 

Observera att konteringen skall vara:

1220 Kredit

5410 Debet 

på varje post.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Pelpet
UTFORSKARE

Okej, men varför? Finns det något skäl till att det är olämpligt att rätta detta med en enda korrigering?

Hej

 

De ursprungliga verifikationerna blir inte rättade utan ligger kvar med "felaktig" kontering och du får ingen spårbarhet.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Pelpet
UTFORSKARE

Stort tack för bra svar @Roffakab. Blev några verifikationer att korrigera men nu ser siffrorna ut att stämma och jag har fått bort alla felaktiga inventarier. Mycket att lära sig som ny företagare.