Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Pelpet
UTFORSKARE

Råkat sätta tjänster som varor, rätt momssats

När jag tittar på min resultaträkning så ser jag att jag har råkat bokföra en del 3041 försäljning tjänster 25% moms som 3051 försäljning varor 25 moms. Felet berodde på att jag råkat sätta fel varuslag i artiklarna. Det handlar om ett mindre antal fakturor där detta fel finns.

Är det något jag behöver korrigera? Momsen är ju rätt, och jag har rättat felen framåt.

Om jag ska rätta det här, gör jag det med korrigeringsversioner av verifikationerna?

4 SVAR 4
AnnicaL
CHAMPION

Det lättaste är att göra en manuell verifikation och föra över saldot till det rätta kontot. Inget egentligt behov av att göra korrigeringsverifikationer för var och en av de felaktiga.

Pelpet
UTFORSKARE

Såhär alltså?

Summan som är fel är 59200 enligt resultatrapporten.

Pelpet_1-1668461949521.png

Pelpet_0-1668461911953.png

Hej!

Jag tycker att det ser helt korrekt ut. Jag tolkar det du skriver som om du vet orsaken till varför detta uppstod och hur du ska korrigera på artiklarna, men jag skriver ändå en lösning här i svaret så kan vi kanske hjälpa någon annan användare framöver. 

Anledningen till att det har blivit fel från början är att du verkar ha haft fel artikelkontering på artiklarna som är med på fakturorna. För att korrigera detta på artiklarna så gör du så här: 
Försäljning - Artiklar - Välj artikel - Redigera - Välj korrekt artikelkontering - Spara så ska det bli korrekt framgent. 

Ha en fin dag!
//Tinna

Pelpet
UTFORSKARE

Det är precis det som är orsaken, och det är korrigerat nu. Tack för svar.