Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Karin EE
MEDLEM

Rätt siffra i fältet "skatteuträkning" Hjälp, bollas mellan er och SKV..

Hej. Mycket frustrerad och får ingen hjälp av supporten och bollas fram och tillbaka.

För att få rätt underlag i Visma deklaration, vad ska jag fylla i fältet "skatteuträkning" /"kvarskatt överskott".

Vilket av följande ska jag fylla i i fältet preliminärskatt? Den faktiska skatten som dragits under 2024 eller den uträknade totalskatten? jag har nämligen restskatt och då blir ju resultatet slutlig skatt helt olika beroende på vad jag fyller i! 

Tusen tack för svar! 

Skv vill och kan inte svara på saker som sker i en köpt tjänst och vismasupporten "kan inte hjälpa mig", fruktansvärt frustrerande. 😞Har ju köpt en tjänst som marknadsförs som så enkel..

4 SVAR 4
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej

Jag har hört mig för och bollat din fråga med vår bokföringsexpert i forumet. Vår rekommendation är att du slår en signal till din redovisningskonsult, som kan se helheten i din bokföring och hjälpa dig med att fylla i rätt information i deklarationen. 

Det är aldrig roligt att känna sig runtbollad, och vi beklagar verkligen att du har haft den upplevelsen. Vi vill alltid hjälpa våra kunder så mycket det bara går, men vi är också måna om att allt ska bli korrekt hanterat. I vissa fall varken kan eller bör vi besvara frågor som berör våra kunders bokföring, eftersom en redovisningskonsult har den detaljerade insynen i din specifika situation och kan ge dig ett korrekt och skräddarsytt svar.

Ha en fin eftermiddag och välkommen tillbaka till forumet framöver. 

Jag har ingen redovisningskonsult, vilket jag inte ska behöva. Detta är en fråga om ert system. Om jag skulle deklarera direkt hos skatteverket hade denna fråga eller uträkningsmodell inte dyka upp. Ni har skapat en uträkningsmodell och då borde ni också kunna svara på vilken av beloppen som ska skrivas in i det fältet för att tjänsten ska kunna användas och visa rätt preliminär skatteuträkning. Det handlar inte om min bokföring utan endast: ska det vara den beräknade preliminära skatten som ska stå i fältet eller den faktiska dragna? Ni måste ju veta vilket belopp som ska anges för att det ska bli korrekt? Nu skickar jag tillbaka bollen till er bokföringsexpert. 

LW -60
UTFORSKARE

Preliminärskatt är den skatt ett företag betalar in i "förebyggande syfte" per den 12:e varje månad och som i bokföringen ska bokas mot 2512.

Har du betalat preliminärskatt varje månad?

Mvh Lena

Det här gäller visma deklaration/ årsbokslut under fliken skatteuträkning. Mitt företag startades  höstas och jag har inte betalat någon preliminärskatt hittills utan det är skatten från anställning som står på deklarationsblanketten som jag importerat. Men för att uträkningarna ska bli rätt i programmet visma deklaration (både min enskilda firma och av tjänst 2024) måste den siffran fyllas i i ert program och nu måste jag veta om det är den FAkTISKT DRAGNA skatten på INK1 som ska anges eller den beräknade preliminärskatten (hela summan) som skatteverket ska ha in från mig. Jag har alltså restskatt som ska betalas (intjänad av anställning) därför blir det ju svårt att veta vilken summa jag ska skriva in för att kunna slutföra deklarationen. hoppas jag blir förstådd nu. 

Tacksam för svar.