Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Registrerat betalning i appen, kan inte matcha automatisk bankhändelse

Hej!

 

Jag har precis fått igång den automatiska kopplingen mellan SEB och Visma. Tidigare har jag alltid gått in i appen och registrerat betalningen på datumet den gått från banken, och ovan med bankkopplingen så gjorde jag det även nu. Så nu sitter jag med fler omatchade bankhändelser på själva utbetalningarna på leverantörsfakturorna och vet inte hur jag ska matcha bort dessa.

Någon som vet hur jag ska gå tillväga?

4 SVAR 4
Agnes Ohrling
COMMUNITY MANAGER

Hej @Fd medlem!

 

Jag har kikat på detta och tror faktiskt att det just i den här situationen är bäst att du ringer in till våra kollegor på supporten så att de kan hjälpa dig kika på detta i realtid. Baserat på hur det ser ut i ditt program så finns det lite olika lösningar du kan ta för att åtgärda detta, med en del olika steg. 

 

De kan även ge dig lite tips och tricks kring hur du arbetar med bankkopplingen på bästa sätt i VIsma eEkonomi så fråga dem mer än gärna om det om du skulle vilja ha lite mer information kring det. 

 

Hoppas detta hjälpte dig, du får gärna återkoppla här i tråden hur det har gått för dig!

 

/Agnes 

 

 

Hittar du ett inlägg som du gillar eller som har hjälpt dig? Ge det en like eller markera det som en 'Godkänd lösning' för att sprida vidare kunskapen till andra användare här i forumet 🙂

Hej!

 

När bankkopplingen är igång så kan du inte längre boka av betalningen direkt från fakturan utan du ska alltid gå via kassa- och bankhändelser och bokföra därifrån. Troligen har du nu valt att fakturorna är betalda från kontantkassan istället då det är detta alternativ som dyker upp istället för banken. För att ångra dessa så går du till Kassa- och bankhändelser. Välj Periodens händelser och kassakontot. Ligger betalningarna där? Om de gör det så ångrar du raderna en och en och raderar sedan raden. Därefter byter du till företagskontot igen och ej bokförda händelser. Nu kan du matcha transaktionerna mot rätt faktura och nu är det nog en del grönmarkerat dessutom 🙂

 

Mvh

 

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svar! Du har rätt i att dessa hamnat på kassakontot!

Det gick jättebra att göra som du beskrev, på alla utom den jag försökte lösa själv innan.

Den går inte att ångra matchningen på alls. Jag försökte göra en korrigering på den under verifikationerna och gissar att det nu ligger "i vägen" för den enkla hanteringen du föreslog.

Hej!

 

Om du gjort en korrigeringsverifikation så går det tyvärr inte längre att ångra den. Lös de som gick att fixa enligt min instruktion.

 

Den som inte gick att fixa men som du korrigerat manuellt gissar jag nu att du har en diff på konto 2440? Isf kan du bokföra den riktiga bankhändelsen mot konto 2440 så borde allt lösa sig.

 

Mvh

Lovisa

 

 

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100