Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Sålda EU-varor utan moms från lagret - eEkonomi

Hej! sorry at jag frågar en gång till......


I 2016 köpte jag varor från EU (Tyskland utan moms).
Bokat som varulager i
1450 debit
4900 kredit

För några dagar sålde jag något från lageret.
Hur bokar jag det här nu, så att konto o moms i slutet av året har rätt .... Jag är inte så klar just nu

Tack för din hjälp och förlåt ... skriv fortfarande med tysk översättning ...

Hälsning Martina
6 SVAR 6
Pacsac
CHAMPION

konto 4950 Förändring av lager av färdiga varor  förslagsvis

men konto 4900 går också bra, bara att den inte har någon momskod

Så omvänt som när du "lade in det på lagret"


Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

tack ... men 4950 har också ingen Momskod....
vilken momskod måste jag sätta in ....

ingen


Hej!

 

Jag hakar på den gamla fråga eftersom vi håller på att sätta upp ett varulager i Italien.

 

Vår slutkund kan vara en privatperson i t.ex. Danmark, men nu är lagret i Italien och flera tjänsteleverantörer är involverade inom EU.

 

Är det samma momsregler som gäller även här, trots att varan fortfarande befinner sig i Italien efter att vi har köpt den med omvänd momsskyldighet?

 

Så här ser det tänkta flödet ut:

 

  1. Tillverkaren i Italien säljer varan till vårt svenska bolag med omvänd momsskyldighet
  2. Varan hämtas av speditör och placeras på ett lager i Italien. Kostnaden faktureras vårt svenska bolag med omvänd momsskyldighet
  3. Varan säljs av vårt svenska bolag till privatperson i Danmark med 25% svensk moms (eftersom vi inte uppnår gränsvärdena för lokal moms i Danmark)
  4. Varan levereras av speditör från Italien till slutkund i Danmark. Kostnaden faktureras vårt svenska bolag med omvänd momsskyldighet

 

Hälsningar,

Jonah

 

Detta är ju tredjepartshandel OM det varit till företag, nu är det till privatpersoner så då är jag osäker vad som gäller.

Hej @JonahOlsson 

Precis som @Pacsac är inne på så är detta trepartshandel, men om jag förstår det rätt så är köparen i Danmark privatperson. Detta skriver skatteverket när sista köparen i transaktionskedjan är en privatperson: Skatteverket anser att bestämmelsen om kedjetransaktioner i 5 kap. 2 e § ML kan tillämpas även i det fall det ingår någon som inte är en beskattningsbar person i transaktionskedjan, d.v.s. en slutkonsument. 
Mer information och exempel finns på skatteverkets sida om Trepartshandel

 

Ha en fin dag!

/My