Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

EbSowe
MEDLEM

Skapa Artikel ”Resekostnad”

Är det en lämplig benämning? Samt ska den ha artikelkontering ”Tjänster 25% moms”?

7 SVAR 7
EbSowe
MEDLEM

Ska fakturera kund

byggtänst

materialkostnad

resekostnad

 

När den fakturan bokförs automatiskt vid inbetalning från kund så hamnar den tillsammans med byggtjänst som också har artikelkontering tjänst 25%. Den ska väl inte stå på något eget pga resekostnad?

AB faktureringsmetoden.

Det skall ju också vara rot-avdrag på arbetskostnaden på fakturan men inte på resekostnad…om jag kör artikel tjänster 25% moms på resekostnad och under ”Ej husarbete” så blir det väl rätt? Då dras inget rot från den raden?

Hej EbSowe!

 

Benämningen på din artikel bör vara tydlig för dig och kunden du fakturerar, så att ni vet vad den avser. På Skatteverket så kan du se vad för typ av moms som ska tillämpas för resekostnader.

 

Jag inte helt med på vad du menar med att fakturan hamnar tillsammans med byggtjänst och att den inte ska stå på något eget pga resekostnad, du får gärna förtydliga vad du menar här och hur du tänker att det borde vara. 🙂

 

Gällande din sista fråga om att det inte ska göras något rotavdrag på resekostnaden så gör programmet endast rot-avdrag på de artiklar där du har bockat i ROT/RUT:

 

Om du inte bockar i detta på artikeln gör programmet alltså inte något rot-avdrag för det på fakturan.

 

Läs gärna vårt hjälpavsnitt Arbeta med husavdrag där vi går igenom alla steg för hur du gör för att skapa en ROT/RUT-faktura.

 

Återkom med mer info så ska vi göra vårt bästa för att hjälpa dig!

/Tinne

E919BEDA-D613-42F1-80FB-A807F529E339.jpeg
Finns inget Rot och Rut att bocka i när jag

skapar artiklar….har valt bygg under typ av husarbete och det funkar när jag skapar en rotfaktura i systemet….rot dras av på det beloppet

Tack för att du visar hur det ser ut hos dig, jag ser att det inte riktigt ser ut så som det gör hos mig.

 

Om du har gjort inställningarna för Rot-/rutavdrag i dina företagsinställningar så som vi visat i hjälpavsnittet så tycker jag att du imorgon gör så att du kontaktar vår support som kan hjälpa dig med vidare felsökning. Utifrån vad jag kan se så ser det ut som att du har gjort rätt när du skapat upp artikeln, vilket gör att jag tror att vi behöver koppla upp oss mot dig och se vad som kan ha blivit tokigt.

 

Du får väldigt gärna återkoppla här i tråden när du fått hjälp så vi ser att det har löst sig för dig.

Önskar dig en fin eftermiddag!

/Tinne

Nej det ser inte ut så hos mig och läser jag i hjälpavsnitten så är det inget  ”Rot och Rut” som ska bockas i utan allt beror på att man väljer artikelkontering ”tjänst x%” och typ av tjänst och sedan självklart bockar i husarbete vid skapande av fakturan. Fakturainställningarna var korrekt. Jag har skickat flera rot-fakturor nu och fått pengarna från Skatteverket.

Tycker bara det är konstigt att supporten inte har samma utseende i programmet.

Hej EbSowe!

 

Skönt att höra att du ändå har lyckats skicka iväg rot-fakturor utan problem. Gällande att du har ett annat utseende så tycker jag här att du bör kontakta supporten om du inte redan har gjort det, så att de får koppla upp sig och kika på varför du inte får alternativet ROT/RUT.

 

Önskar dig en fin vecka!

/Tinne