Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Skapa faktura med vidarefakturering?

Hej!

 

Jag har i samband med en resa för kunds räkning fått utlägg som jag ska vidarefakturera till kunden. Det gäller parkeringsavgifter och tankning av kundens bil. Jag betalade med mitt företagskort och har bokfört det mot "4590 - Kostnader att vidarefakturera". Nu tänker jag att det vore smidigt om jag kunde kreditera samma konto i samband med att jag skickar fakturan. För att skapa en kundfaktura så behöver jag ju dock någon artikel att fakturera (vara eller tjänst). Om jag då skapar en artikel "Vidarefakturering" som vara med 25% moms så bokförs det på kontot för försäljning av varor. Om det är så jag behöver göra, är det bara att göra en manuell verifikation sedan och flytta om mellan 3051 och 4590? Behöver jag ens flytta om mellan kontona?

 

Jag har hittat tidigare trådar om vidarefakturering, men inte någon om hur man gör med själva fakturan. Kan det vara för att de inte använde fakturafunktionen i eEkonomi?

 

/Gustaf

2 SVAR 2
Pacsac
CHAMPION

Finns det någon speciell anledning varför du vill kreditera 4xxx-kontot?

Skillnaden mellan 3xxx-konton och 4xxx-konton är täckningsbidrag 1 d.v.s. det som företaget skall leva på.

Är det för att se att alla utlägg är fakturerade? Men fakturan blir mot ett 3xxx-konto så alternativet får då bli en manuell verifikation

Hej!

 

Gör en ny artikel som du döper till Vidarefakturering och koppla den till konto 3590 som är ämnat för detta. Det mest korrekta är att lägga upp det som omsättning.

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100