Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Mikael Östergren
UTFORSKARE

Sökfunktion är grym! Men... söka på antal, konto(rad) och pris?

Hej,

Gäller Kundfakturor och Leverantörsfakturor.

 

Sökfunktionen är riktigt bra. Den hittar allt som skrivits och finns i fakturaradstext och textrader. Den hittar även summa på fakturor.

 

Men fick behovet att söka på antal och pris på radartikel i kundfaktura. Detta fungerade inte.

 

Testade söka även på rad i leverantörsfaktura t.ex kontonummer eller radsumma, där hittar den heller inte.

 

Ska det fungera?

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Mikael!

Kul att höra att du gillar sökfunktionen i programmet.  

Precis som du har noterat så går det i dagsläget inte att söka på artikelnummer, antal sålda artiklar eller kontonummer använda inne på en specifik faktura utan Visma eEkonomi tittar endast på kolumnuppgifterna som syns i listan. Du får gärna lämna ett önskemål till våra utvecklare rörande detta. 

 

I Visma eEkonomi finns det en knapp längst ned på sidopanelen som heter Feedback och förslag. Klickar du på den knappen kommer du till förslagssidan i Visma eEkonomi. Tryck sedan på den gröna knappen Lämna förslag. Du kommer då att länkas vidare till ett formulär där du kan lämna ditt önskemål. 

 

Ha en fin eftermiddag och välkommen tillbaka till forumet

//Tinna

 

 

 

 

Hej,

Artikelnummer hittar den gallant!

Sökte på ett av mina artikelnummer och fick nedan resultat. Alla nedan har en rad med detta artikelnummer på fakturor som den hittat.

Mikaelstergren_0-1662383601672.png

Citerar dig: "eEkonomi tittar endast på kolumnuppgifterna som syns i listan"

Sökresultaten ovan motsäger det du skrev då sökning på artikelnummer och artikelbeskrivning som inte syns i listan hittas. Eller missuppfattar jag vad du syftar på för lista?

Det du skriver stämmer dock för kontonummer under Leverantörsfaktura, där hittar den ingenting om jag söker på kontonummer eller kontobeskrivning. Det hade ju varit praktiskt.

 

Lämnade just detta genomförslagsfunktionen (som jag fortfarande inte tycker är ett bra alternativ eftersom återkopplingen hittills varit "0", forumets variant fick man åtminstone lite feedback).
Sökning.
Kundfakturor. Sökning. Att den även tittar efter antal och belopp på radnivå.
Leverantörsfakturor: Sökning. Att den även tittar efter kontonummer, kontobeskrivning och belopp på radnivå.

Hanna Bergqvist
CONTENT PRODUCER

Hej @Mikael Östergren 

 

Precis som min kollega Tinna skriver tittar programmet på de kolumnrader som finns under fliken Försäljning - Kundfakturor, utöver detta tittar det även på en del av de uppgifter som finns för själva artikeln i artikelregistret. I dagsläget ser inte sökfunktionen på mer specifika uppgifter på fakturan som antal eller pris. Detta för att man inte ska få upp allt för många alternativ vid söket och för att man ska få bättre sökträffar.

 

Vi har tidigare diskuterat om det här är något som vi vill implementera i programmet men just nu är det inget som kommer att ske. Om det ändras kommer du få återkoppling på det förslaget som du skickat in till oss. 

 

Önskar dig en fin dag!

 

/ Hanna B