Känns som det kan bli problem om man som leverantör (t.ex. Telia) tillåter andra leverantörer (Visma) styra hur ens gemensamma kund skall ta emot fakturor. Åtminstone skulle jag själv vilja få/bekräfta sådan beställning direkt med kunden.
Fast det är klart, hade varit trevligt om det fanns en branchsstandard där man som mottagare kan ange ett generellt att "kan du skicka e-faktura via den här fakturaväxeln så gör det" och att alla följde det.
Sedan om man skall ta emot fakturorna via banken eller via Vismas tjänster... Som allt annat i livet, det beror på. 🙂
Via Visma: smidigt att få in det rakt in i bokföringen (med mer eller mindre bra OCR-tolkning) men du knyter upp ytterligare en del av dina betalningsflöden mot Visma. Och viss kostnad för inläsning/tolkning. Och om du inte arbetar med betalningsfiler till banken så behöver du lägga upp fakturan på banken manuellt.
Via banken: manuell hantering (ladda ner underlag och skapa faktura manuellt i eEkonomi) men beroende på typ av faktura så kan du sätta den på autobetalning i banken, så du kommer aldrig missa att betala den. Och du har det lättare att byta ekonomisystem. Och det kostar inget extra.
Jag använder själv båda varianterna men det är också för att jag vill lära mig för- och nackdelar.
PS. AI "assistenten"... är väl inte riktigt "där" än IMHO. 😏 DS.