Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Johanz
MEDLEM

Statistik för säljare

Går det få fram hur mycket en säljare (vår referens) har sålt för?

 

7 SVAR 7
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Johanz

Nej det går inte men om du däremot väjer att arbeta med resultatenheter för varje säljare så fungerar det. Arbetar du med resultatenheter så kan du under Bokföring - Rapporter - Försäljningsstatistik göra urval och få fram hur mycket respektive säljare sålt för. 

 

 

Om du vill så får du gärna lämna ett önskemål till våra utvecklare av Visma eEkonomi. I Visma eEkonomi finns det en knapp längst ned på sidopanelen som heter Feedback och förslag. Klickar du på den knappen kommer du till förslagssidan i Visma eEkonomi. Tryck sedan på den gröna knappen Lämna förslag. Du kommer då att länkas vidare till ett formulär där du kan lämna ditt önskemål. 

 

Trevlig helg!

/Tinna

 

Det går inte att gå in och uppdatera fakturorna i efterskott med resultatenheter och då får med dem i försäljningsstatistiken?

Hej @Johanz!

 

Inne på den verifikation som skapas på fakturan kan du i efterhand lägga en resultatenhet på försäljningskontot, då får du med det i försäljningsstatistiken. Det görs alltså inte på själva fakturan, utan det verifikationsunderlag som skapas i samband med fakturan:

 

Återkom gärna om något känns oklart.

Önskar dig en fin måndag!

/Tinne

tyvärr tror jag du har fel där. Alla mina uppdateringar har skett i verifikationerna, då fakturan inte kan ändras efter utskick. I vissa fall har denna uppdatering synts på fakturan senare, i andra fall inte. I de fall fakturan inte uppdateras automatisk kommer (vad jag kan se ) inte posten med i försäljningsstatistiken, även om den finns med i verifikationen. Jag hoppas jag har fel dock

Hej igen!

 

När du testar detta hos dig, hur går du tillväga? Vad har fakturan haft för status? Är den bokförd, betald, obetald? Vad använder du för urval när du tar ut försäljningsstatistiken?

 

När jag testar att lägga till kostnadsställe på verifikationen efter att fakturan är bokförd (obetald) får jag med beloppet på försäljningsstatistiken.

Jag använde urvalet "Kundnamn" och nedan finns det en rullist längst ner där du får bocka i vilka resultatenhet som du vill ha med på rapporten.

 

Testa gärna detta hos dig och återkom med resultat så kikar vi vidare på det därifrån.

 

Önskar dig en fin eftermiddag!

/Tinne

Johanz
MEDLEM

testat med alla statusar. Ibland fungerar det inte att att fakturan uppdateras när verifikatet uppdateras ibland fungerar det.

 

 

Jag använder samma artikelkontering på alla, men huvudbok och försäljningsstatistik skiljer sig fortfarande åt.

Jag lade nyss märke till att när man skriver ut huvudboken så är det ibland en nolla registrerat i "Moms"-kolumnen och ibland inte något.

Om man summerar de rader där det står noll så blir summan samma som den i Försäljningsstatistiken.

Kan kanske hjälpa dig i felsökningen.

Hej @Johanz

Gör så att du tar kontakt med våra kunniga kollegor på supporten så får vi felsöka tillsammans med dig i ditt program. 

 

Välkommen att kontakta supporten

/Tinna