Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Jallow
UTFORSKARE

Ta bort en verifikation?

Fråga 1:

Kan jag ta bort en verifikation som redan förfallit från Visma? Det gäller bankavgifter som jag trodde skulle dras som gemensam summa, jag lade också in ett bildunderlag från banken som tillägg. Det visade sig sedan att avgifterna drogs som två separata betalningar så det gick inte att matcha till verifikationen jag tidigare gjort. Jag har därför bokfört dem båda som bankavgifter och vill därför ta bort verifikationen på det gemensamma beloppet. Kan jag det och hur gör jag då? Om inte, hur korrigerar jag?

Fråga 2:

När det gäller just bankavgifter, behövs det ens då ett underlag såsom en verifikation eller räcker det med att bokföra som bankavgift?

Tacksam för hjälp 🙂

Den aktuella verifikationen står nu som förfallen sedan 31/12- 20 och obetald och är skickad till banken och det blir ju fel med tanke på att avgifterna redan är dragna den 4/1 och nu bokförda. 

Hur ska jag rätta till mitt misstag?

4 SVAR 4
AnnicaL
CHAMPION

Jag antar att du menar att du la in avin som leverantörsfaktura? Eftersom den är skickad till banken kan du inte ångra den, men du kan göra en kreditnota som nollar ut fakturan. 

När det gäller bankavgifter räcker det gott att bokföra dem när beloppet dras,  och då använda bankens avi som underlag/verifikation.

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur skapar jag en kreditfaktura?

 

Du får nog utveckla din fråga lite mera. Vill du kreditera en kundfaktura, eller registrera en kreditnota från en leverantör? 

Hej Mariana!

I och med att vi inte vet vilken typ av kreditfaktura som du menar så skickar jag med information om hur du skapar både kund- och leverantörskreditfakturor. 

Här kan du läsa mer om hur du skapar en kreditfaktura från en leverantör och här kan du läsa om hur du skapar en kreditfaktura till en kund i programmet Visma eEkonomi. 

 

Ha en fin dag!

Tinna