Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

wilawankeela
MEDLEM

Ta bort falaktig betald Leverantörsfaktura

Hej, 

 

Har en nu betald Leverantörsfaktura  som är felaktig. 

 

Det enda jag kan göra på den är Periodisa och spara. 

 

Nu har jag också gjort en korrekering på de två Verifikation. Men den står fortfarande som betald. 
Hjälp. 

5 SVAR 5
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej @wilawankeela!

 

Jag ska försöka förklara stegvis hur du åtgärdar detta på bästa sätt.

 

1. Korrigera tillbaka den verifikation som du korrigerade första gången, så att den ser ut som den gjorde från början.
 

2. Skapa upp en kreditfaktura på leverantörsfakturan och betala kreditfakturan på samma datum som du bockade i att originalfakturan var betald. När du gör såhär så tar dessa två fakturor ut varandra bokföringsmässigt, det blir alltså "nollat".

 

3. Skapa upp en ny, korrekt leverantörsfaktura. 

Om detta mot förmodan skulle hända igen så rekommenderar jag att inte korrigera betalningen manuellt, utan istället ta bort betalningen direkt under Kassa- och bankhändelser. Välj företagskontot och periodens händelser. Klicka på upp betalningen och ångra matchningen. Sen kan du kryssa bort den raden och leverantörsfakturan får då status Obetald igen.

 

Återkom gärna om något känns oklart, förhoppningsvis så hjälper stegen ovan dig. 🙂

 

Önskar dig en fin helg!

/Tinne

wilawankeela
MEDLEM

Tack för svaret, 

 

Så Korrigerade tillbakade. Så nu har jag.

Utbetalning A467  -  Slutbetalning till...  korrigerad med verifikation A490
Korrigeringsverifikation A490 - Korrigering av ver.nr. A467, Slutbetalning til (av xx, 2022-12-08) (korrigerad med verifikation A497 av xx, 2022-12-13)
Korrigeringsverifikation A497 - Korrigering av ver.nr. A490, Korrigering av ver.nr. A467, Slutbetalning till 1... (av  2022-12-08) (av , 2022-12-13)
  (tagit bort namn osv) 

Så den är fortfarande betald. Jag har min nya Leverantörsfaktura på -5000. Samma datum som den första. Men den är inte betald.

Jag kan inte häller välja att kvitta den mot den tidigare fakturan.  
Ska jag bara säga att den är betald? 


Tack

Keela

 

Hej @wilawankeela

 

Om du har korrigerat din bokföring från så som det såg ut från början innan första korrigeringen så är det rätt - dvs. så att debetfakturan ligger som betald i din bokföring.

Du kommer inte kunna kvitta fakturorna mot varandra eftersom debetfaktura redan är registrerad betald. Här behöver du därför registrera även kreditfakturan som betald på samma datum och samma bokföringskonto som debetfakturan för att debeten och krediten ska ta ut varandra bokföringsmässigt.

 

Ha en fin dag!

//Tinna

 

 

Hur får jag den korrekta fakutran sen att bli betald. Då de kassa och bankhändeler redan är använda som betalningar av den första fakturan (felaktiga fakutran) ?

Hej @wilawankeela

Om du inte har någon bankkoppling så kan du skapa upp bankhändelsen manuellt under Kassa- och bankhändelser och matcha mot kreditfakturan. 

Är det så att du har en bankkoppling till Visma eEkonomi så får du betala kreditfakturan mot kassakontot och sedan göra en manuell ombokning till korrekt konto.
För att betala kreditfakturan mot Kassakontot går du in på kreditfakturan och välja Åtgärder - Betala och registrera betalningen mot kassakontot.
 

Hoppas du är med på hur jag menar och annars är du alltid välkommen att höra av dig till oss i forumet eller till våra kollegor på supporten

 

Ha en fin eftermiddag!

//Tinna