Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Cosmolainen
MEDLEM

Tekniskt fel i Visma Årsredovisning

Hej!

 

Jag har strul med Visma Deklaration/Årsredovisnings digitala signering med Visma Sign, i år.


Man måste använda Visma Sign för att kunna skicka in årsredovisningen digitalt, och iom. den nya versionen i år måste Sign-kontot även vara kopplat till samma org.nr. Det hela är lite annorlunda än tidigare.

I hjälpen står det så här:


Vid det första signeringstillfället behöver du även godkänna integrationen med Visma eEkonomi Deklaration/Årsredovisning.

 

Men integrationen som visas heter istället Visma Bokslut/Visma Skatt & Bokslut Pro.

Jag antar att hjälpen visar gammal information och har godkänt ändå. Man kan sen skicka dokumentet till Sign och signera det. Det fungerar (förutom att ett extra bindestreck läggs till i org.nr. i den signerade årsredovisningen: xxxxxx--xxxx).

 

Men när Visma Årsredovisning uppdateras, står det bara "Ett tekniskt fel uppstod när dokumentet skickades till Visma Sign. Kontakta Visma Spcs support.".
Det går inte att fortsätta.

En del fält under "Översikt" ändras automatiskt iom. signeringen. T.ex. vill den fylla i mitt mellannamn på vissa ställen men inte andra, bara för att tjänsten har kommunicerat med Visma Sign.
Konstigt att man behöver fylla i något från början om det ska ändras automatiskt, och att information ska ändras efter att man har signerat dokumentet? Det spelar väl visserligen ingen roll eftersom den signerade versionen skickas in - om man får det att fungera...

Finns det något jag kan göra själv för att komma runt detta?

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Cosmolainen 

Tack för att du skriver till oss i forumet. 

 

Det är inget måste att använda Visma Sign för att skicka in årsredovisningen digitalt.

Syftet med tjänsten är att man ska kunna få det ursprungliga dokumentet signerat digitalt för att sedan spara det.

Anledningen till att mellannamnet kommer med är för att namnet hämtas från ditt mobila bankid.

 

Gällande det felmeddelande du fått rekommenderar jag att du slår en signal till supporten så kan vi felsöka tillsammans med dig. 

 

Välkommen att kontakta supporten 

//Tinna

Hej Tinna & tack så mycket för hjälpen!


@Tinna Gunnarsson  skrev:

Syftet med tjänsten är att man ska kunna få det ursprungliga dokumentet signerat digitalt för att sedan spara det.

Den här biten hade jag inte förstått! När man skickar in till Bolagsverket står det att man intygar att dokumentet är signerat av alla som ska skriva under - det har jag i flera år tolkat som att man ska skicka in en digitalt signerad version.

 

Kontaktade BV om detta, de svarade som du att man behöver ha ett signerat original, och det man intygar är att den inskickade kopian är identisk med det signerade originalet.

Sen känns det fortfarande märkligt att tjänsten Årsredovisning inte inkluderar signering när man ändå behöver det för originalet, och Visma Sign bara erbjuder månadsabonnemang (om man inte lyckas hitta en kod på nätet)!

 

Men då kan jag signera mitt fastställelseintyg och behöver egentligen inte veta varför jag får ett fel i Visma Årsredovisning.
Så här ser felet ut, ifall någon hos er vill kolla på det.
visma-årsredovisning-fel.png

 

Hej @Cosmolainen 

Tack för att du hör av dig till oss i forumet. 

 

Det känns som om du kan ha läst informationen gällande månadsabonnemang på fel sida. Enligt den information jag har så är finska Visma Sign ett månadsabonnemang men i svenska Visma Sign betalar du per signering. 

 

Gällande dina andra frågor så rekommenderar jag att du hör av dig till oss via supporten så ska vi skapa ett ärende och kika på det tillsammans med dig. 

 

Ha en fin dag och välkommen tillbaka till forumet framöver. 

 

//Tinna