Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Veronika2020
MEDLEM

Valutakursdifferens EF/Kontantmetoden

Hej!

Jag har eEkonomi Smart, EF, kontantmetoden, och fakturerar ofta i EUR och USD.

Instruktioner för att manuellt matcha inkommande betalningar med fakturor i annan valuta har jag hittat och följt.

 

Vad jag förstått så förser systemet med dagsfärska valutakurser så jag behöver inte dubbel-kolla riksbankens kurser.

 

Men bankens växlingskurs är ju aldrig densamma som riksbankens, ändå bokförs beloppet "rakt av" utan att beräkna/bokföra någon valutakursdifferens [enbart Försäljning utanför EU (K), och Företagskonto (D)]. Jag ser heller inte att jag manuellt kan justera försäljningsbeloppet och lägga in valutakursdifferensen någonstans under processen då de flesta fält/funktioner är grå/ej förändrings/klickbara.

 

Så min fråga är blir det här verkligen rätt?

Om inte, hur gör jag så att det blir rätt, både i matchingen mot fakturan och i konteringen?

 

Tack på förhand!
Veronika

 

 

 

 

 

Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 2022-08-26.

2 SVAR 2
AnnicaL
CHAMPION

Valutakursdifferens uppstår aldrig vid kontantmetoden då intäkten respektive kostnaden uppstår vid betalningstillfället.

 

Differens uppstår om en faktura bokförts till en kurs och senare betalas till en annan, men din faktura blir inte bokförd förrän den betalas, den är bara registrerad. Det är en av skillnaderna mellan kontant- och faktureringsmetoden. Så det som skett är helt korrekt. 

Tack Annica, då går jag på det - underlättar ju avsevärt förstås 🙂