Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fourmore
UTFORSKARE

Värdering av kundfakturor - Vilken valutakurs används?

Hej!

Håller på med årsavstämningen och läser nedan - Vilken valutakurs ska jag använda mig av? Min bank eller något annat?

 

"Bokföringen görs alltid i svenska kronor. När kundfordringar i utländsk valuta bokförs används den växelkurs som gällde den dag fakturan skapades. I rapporten Obetalda kundfakturor ser du värdet som fakturan bokfördes med när den skapades. Skriv ut rapporten och räkna sedan fram värdet för fakturan enligt växelkursen som gällde den 2022-12-31. Jämför din beräkning med det bokförda värdet i rapporten."

 

Mvh,

Fourmore

4 SVAR 4
AnnicaL
CHAMPION

Ofta använder man Riksbankens cross-kurs men du kan också använda din banks. dokumentera bara varifrån du tagit kursen. 

Anton Ingvarsson
MODERATOR

Hej @Fourmore!

 

eEkonomi hämtar kursen från Europeiska centralbanken när du exempelvis har valt en annan valuta på kunden. När du ska boka kursvinst/kursförlust för obetalda fakturor vid räkenskapsåret slut behöver du kontrollera valutakursen på då exempelvis Europeiska centralbankens hemsida som gällde den 2022-12-31. 

 

Ha de gott!

// Anton

Fourmore
UTFORSKARE

Hej, tack för svar. Jag använde mig av valutakursen som Visma programmet ger för 31 Dec i funktionen där man kan värdera sitt valutakonto.

 

Värdera valutakonto

Om du tar emot inbetalningar och gör utbetalningar i utländsk valuta kan det vara bra att använda sig av ett valutakonto. Om du använder valutakonto bör du med jämna mellanrum värdera om valutakontot i bokföringen. Valutakurser ändras hela tiden. Det påverkar det motsvarande svenska saldot på kontot. Visma eEkonomi Smart gör värderingen automatiskt.

  1. Välj Inställningar - Kassa- och bankkonton.
  2. Välj det valutakonto du ska värdera.
  3. Välj Värdera.
  4. Välj det datum du vill värdera kontot till och fyll i saldot för just den dagen.

Beloppet måste anges i den utländska valutan. Du hittar nuvarande saldo på kontot i din internetbank. En jämförelse med saldot på ditt valutakonto görs sedan och skillnaden räknas ut.

  1. Välj Bokför.

Nu skapas en verifikation där kursdifferensen tas upp och valutakontot värderas om.

Hej @Fourmore 

Tack för ditt förtydligande och det låter som om du har gjort helt rätt. 

Har du några andra frågor eller funderingar som du funderar på så är du alltid välkommen att höra av dig till oss i forumet. 

 

//Tinna