Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Gusten
MEDLEM

Varför autoväljer visma att lägga pengarna på 1910

Hej

 

skickade iväg min första faktura och såg att den blivit betald.

 

Men nu såg jag att Visma valt att lägga pengarna på 1910…

 

1910 är ju kontantkassa och alla mina transaktioner sker genom 1930. Vem tar emot kontanter nu för tiden så varför väljer Visma 1910?

Samt hur gör jag för att det ska bli rätt bokföringsmässigt, hur får jag över pengarna på konto 1930?

 

4 SVAR 4
Anton Ingvarsson
MODERATOR

Hej @Gusten och varmt välkommen till vårt forum!

 

Jag ser att du har en pågående aktivering av bankkoppling och därför bokas betalningen på 1910. Om det är så att du registrerar dina betalningar genom att gå in på fakturan, väljer Åtgärder och registrera inbetalning så har du bara kassakonto att välja på då aktiveringen pågår. Alternativt har du valt Kontant som betalningsvillkor på kunden, då bokas det upp på 1910 istället för 1930. Eller har du råkat välja kassakontot under Kassa- och bankhändelser istället för företagskontot när du har lagt upp en ny bankhändelse. 

 

För att boka om pengarna gör du en manuell verifikation under Bokföring - Verifikationer med D1930 och K1910. Om du har väntat länge med att bankkopplingen ska komma igång behöver du kontakta vår support

 

Ha det gott!

// Anton

Anette på A Lirsjö Ekonomi AB
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Hej,

 

Jag har samma problem för en av mina kunder (jag är redovisningsbyrå) med aktiv bankkoppling. Företagskontot finns inte att välja om man vill registera betalning i appen eller på fakturan i kundreskontran. Önskar en lösning där den digitala användaren av Visma e-ekonomi har flexibilitet att antingen välja att matcha betalning mot bank i Kassa/Bankhändelser, på kundfakturan i kundreskontran eller via appen. Vänliga hälsningar Anette

Hej @Anette på A Lirsjö Ekonomi AB 

Tack för att du hör av dig till oss i forumet. 

 

Förra våren flyttade vi önskemålshanteringen från forumet in i respektive produkt och så här gör du för att lämna ett önskemål direkt till våra utvecklare av Visma eEkonomi:

 

I Visma eEkonomi finns det en knapp längst ned på sidopanelen som heter Feedback och förslag. Klickar du på den knappen kommer du till förslagssidan i Visma eEkonomi. Tryck sedan på den gröna knappen Lämna förslag. Du kommer då att länkas vidare till ett formulär där du kan lämna ditt önskemål. 

 

Ha en fin vecka

//Tinna

Anette på A Lirsjö Ekonomi AB
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Hej,

Vet inte egentligen om detta är en "önskning", även om jag uttryckte mig så. Tycker nog mer att det är ett fel. Hoppas verkligen att du har skickat vidare mitt inlägg till Önskningar om det nu är där det ska ligga. Vänliga hälsningar Anette