Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Varför stämmer inte momsen? eEkonomi

Alla mina  verfikationer på sistone ser ut såhär. Varför? momsen borde stämma, 6% av t.ex 300 är ju 18. Men programmet ger mig avvikelser. Varför?

Summorna på resterande verifikationer är 900 och 150, och ger också avvikelser. verifika
9 SVAR 9
Thomas51
CHAMPION

Momsen är 6% på beloppet exklusive moms. 300 kr är priset inklusive moms, då måste använda 5,66% för att få rätt momsbelopp. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du har ju lagt in momspliktig försäljning på 282 kr och då ska momsen vara 16,92 kr inte 18 kr.
Om bruttobeloppet är 300 kr så bör fsg ex  6% moms vara 283 kr och då blir moms 6% 17 kr

Hej!

Det är 6 % på nettobeloppet som är moms Nu har du bokfört 6 % på 300 kr istället för 6 % på 282 kr. Du måste räkna baklänges och det blir då 5,66 % på bruttobeloppet om det är 6 % i moms och i detta fall skulle det bokförts enligt nedan:

D1931 300 kr
K2631   16,98 kr
K3043 283,02 kr

Kolla gärna på underlaget från Zombie Escape för där bör det stämma med min beräkning.

Mvh

Lovisa
Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
Ytterhogdal
MEDLEM

Håller fullständigt med
Fd medlem
Inte tillämpbar

Om du söker på "baklängesmoms" får du hjälp med momssatserna och en del av dessa sidor har en snurra där du kan lägga in bruttobeloppet och få det sorterat i moms och kostnad.

//L

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack så mycket! mina verifikationer är nu korrigerade och i ordning. Jag förstår hur man räknar, men inte VARFÖR och NÄR man behöver räkna baklänges?

Om man har privatpersoner som kunder så pratar man oftast om pris inklusive moms. För att räkna ut momsen får man då räkna baklänges. På fakturan står ofta varav moms när man säljer till privatpersoner. 

När man säljer till företag så pratar man alltid om pris exklusive moms eftersom att köparen troligtvis gör avdrag för momsen. Då fakturerar du det ni kommer överens och lägger på  aktuell moms, i ditt fall 6 %.

Mvh
Lovisa 
Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej.
jag har faktura från Cirkle-K..
Ofta köpa bränsle..men ibland jag köper kaffe ..
Då kommer faktura med ett belopp  2 olika moms....hur jag ska bokföra 
dem..?
Ex drivmedel 100 kr ink 25% moms  övriga varor 15 ink 12% moms total 115 kr.

drivmedel 80.-
moms 20.-

övrigt där borde allt (15.-) komma på "reseförskott" enligt min revisor...

alt;
"kaffe" 13,40
moms 1,60